سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها
یک روز کارمند پستی که به نامه‌هایی که آدرس نامعلوم دارند رسیدگی می‌کرد متوجه نامه ای شد که روی پاکت آن با خطی لرزان نوشته شده بود نامه‌ای به خدا !

با خودش فکر کرد بهتر است نامه را باز کرده و بخواند.در نامه این طور نوشته شده بود:
خدای عزیزم بیوه زنی هشتادوسه ساله هستم که زندگی ام با حقوق نا چیز باز نشستگی می‌گذرد. دیروز یک نفر کیف مرا که صد دلار در آن بود دزدید.

این تمام پولی بود که تا پایان ماه باید خرج می‌کردم. یکشنبه هفته دیگر عید است و من دو نفر از دوستانم را برای شام دعوت کرده‌ام، اما بدون آن پول چیزی نمی‌توانم بخرم. هیچ کس را هم ندارم تا از او پول قرض بگیرم . تو ای خدای مهربان تنها امید من هستی به من کمک کن ...

کارمند اداره پست خیلی تحت تاثیر قرار گرفت و نامه را به سایر همکارانش نشان داد. نتیجه این شد که همه آنها جیب خود را جستجو کردند و هر کدام چند دلاری روی میز گذاشتند. در پایان نودوشش دلار جمع شد و برای پیرزن فرستادند ...

همه کارمندان اداره پست از اینکه توانسته بودند کار خوبی انجام دهند خوشحال بودند. عید به پایان رسید و چند روزی از این ماجرا گذشت، تا این که نامه دیگری از آن پیرزن به اداره پست رسید که روی آن نوشته شده بود: نامه‌ای به خدا !

همه کارمندان جمع شدند تا نامه را باز کرده و بخوانند. مضمون نامه چنین بود :

خدای عزیزم، چگونه می‌توانم از کاری که برایم انجام دادی تشکر کنم. با لطف تو توانستم شامی ‌عالی برای دوستانم مهیا کرده و روز خوبی را با هم بگذرانیم. من به آنها گفتم که چه هدیه خوبی برایم فرستادی ... البته چهار دلار آن کم بود که مطمئنم کارمندان اداره پست آن را برداشته‌اند!!...





      

ولادت امام باقر علیه السلام

 

فقط خدا و دیگر هیچ              سایه زودگذر درخت

شکافنده دانشها                 مایه خرسندی

برازنده و پاکیزه                    امام تازه داماد 

خدا، عشق، پسر!               جمعه؛‌روز انفاق 

خوش خلقی

 

فقط خدا و دیگر هیچ

امام صادق علیه السلام می فرماید: «پدرم، امام محمد باقر علیه‌السلام همواره مشغول ذکر خدا بود. هنگام خوردن غذا ذکر می‌گفت. وقتی با مردم صحبت می‌کرد از یاد خدا باز نمی‌ماند و کلمه لا اله الاّ اللَّه همواره بر زبانش جاری بود. سحرگاهان ما را به عبادت و شب‌زنده‌داری تا برآمدن آفتاب می‌خواند.»

افلح، خدمتکار امام می گوید: با حضرت محمد بن علی علیه السلام برای انجام مناسک حج، بار سفر بستم. وقتی نگاه امام به کعبه افتاد، شروع به اشک‌ریختن کرد و با صدای بلند گریست؛ تا جایی که شگفتی مرا برانگیخت گفتم: پدر و مادرم به فدایت باد! مردم شما را نگاه می کنند. اگر ممکن است کمی آهسته تر گریه کنید. امام فرمود: وای بر تو! چرا صدایم را به گریه بلند نکنم تا شاید مورد بخشایش و مهرورزی پروردگار قرار گیرم و فردای رستاخیز به مهربانی و لطفش درآویزم.

 

سایه زودگذر درخت

زندگی فردی امام علیه‌السلام به‌دور از زیور و زینت دنیایی بود. اتاق امام بسیار ساده و کوچک بود، هرگز خاطر خویش را از اندیشه در امور دنیایی نمی آشفت. او می فرمود: دنیا را مانند کاروان‌سرایی فروگذار چرا که پیامبر صلی الله علیه وآله فرموده: مثل من و دنیا مثل سواری است که ساعتی زیر سایه درختی فرود می آید و برمی خیزد و از آن‌جا می رود.

 

شکافنده دانشها

بی گمان شخصیت علمی امام باقر علیه‌السلام در دوران حیات او، بسیار برجسته و محضر او همواره مملو از دانشمندان و دانشورانی بوده است که در جست وجوی سرچشمه دانش بوده اند. آن چنان که از کودکی «شکافنده دانشها» شناخته شده و سرآمد دانشمندان و عالمان روزگار بود تا آن‌جا که در ستایش دانش او شاعران قصیده ها سرودند و نویسندگان، قلم بر خروارها کاغذ راندند. آوازه دانش امام علیه‌السلام بر تمامی سرزمین های اسلامی سایه افکنده بود و مردم، به‌ویژه دانشوران، شیفته نام و آوازه او بودند و این شیفتگی در بین مردم عراق بیش‌تر به چشم می خورد و دوست و دشمن، زبان به ستایش دانایی او گشوده بودند.

 

بخشندگی؛ مایه خرسندی

هر چند امام علیه السلام عائله زیاد و زندگی ساده‌ای داشت، ولی بین مردم به بخشندگی و کرامت مشهور بود. همواره به نیازمند و بی نیاز بخشش می کرد و این رفتار را مایه خرسندی خویش قرار داده بود. در بخششها، همیشه شأن و مرتبه افراد را در نظر می گرفت به اندازه‌ای که نه موجب اسراف و زیاده روی و نه سبب تحقیر و پایین آمدن شأن آنان شود.

 

برازنده و پاکیزه

امام باقر علیه‌السلام بر رعایت بهداشت فردی تأکید بسیار داشت. هر چند در آن دوران، امکانات بهداشتی و پزشکی بسیار محدود بود، در همان روزگار بسیار بدان اهمیت می داد و رعایت آن را به‌ پیروان خویش نیز سفارش می کرد. همواره محاسن خود را حنا می کرد، لباس های تمیز می پوشید، و ناخنهایش را همواره کوتاه می کرد. هم‌چنین به مسواک‌زدن اهمیت بسیاری می داد و می فرمود: «اگر مردم می دانستند که مسواک زدن چه فواید مهم و فراوانی دارد، آن را حتی در بستر خواب نیز از خود جدا نمی کردند.» امام همواره در محیط‌های عمومی با لباسهای برازنده و تمیز حاضر می شد به گونه‌ای که در مورد ایشان می گفتند: ظاهر او بیش‌تر به جوانان می ماند.

پدرم، امام محمد باقر علیه‌السلام همواره مشغول ذکر خدا بود. هنگام خوردن غذا ذکر می‌گفت. وقتی با مردم صحبت می‌کرد از یاد خدا باز نمی‌ماند و کلمه لا اله الاّ اللَّه همواره بر زبانش جاری بود. سحرگاهان ما را به عبادت و شب‌زنده‌داری تا برآمدن آفتاب می‌خواند.

امام تازه داماد

یکی از نکته‌های ارزنده و جالب توجه زندگانی امام باقر علیه‌السلام اهتمام ایشان در جلب محبت افراد خانواده و فراهم‌آوردن لوازم تحکیم خانواده است.

«حسن زیات بصری» به همراه یکی از دوستانش به حضور امام شرف یاب می شود. وی پس از ورود به اتاق امام با صحنه‌ای روبه رو می شود که تعجب او و همراهش را بر می انگیزد. او امام و اتاقش را در حالتی بسیار آراسته ملاقات می کند. به هر حال، پرسش هایش را مطرح می کند و پاسخ می شنود. هنگام برخاستن و خارج شدن، امام به او می فرماید: «فردا همراه دوستت نزد من بیا». روز بعد به منزل امام می آید، ولی ایشان را در اتاقی خاکی که فقط حصیری در آن پهن بود با پشمینه بر تن می‌یابد.

امام به او فرمود: «ای برادر بصری! اتاقی را که دیشب مشاهده کردی، اتاق همسرم بود و اسباب و اثاثیه ای هم که در آن بود به او تعلق داشت. او خودش را برای من زینت کرده بود و من هم باید خود را برای او زینت می کردم. بنابراین، گمان بد به دل خویش راه مده» او گفت: فدایت شوم! سوگند که در مورد شما بدگمان شده بودم، ولی اینک خدا بدگمانی را از دلم بیرون کرد و دریافتم که حقیقت، همان است که شما فرمودید».

ولادت امام باقر علیه السلام

خدا، عشق، پسر!

نقل است که یکی از فرزندان ایشان بیمار شده بود و وضع وخیمی داشت و امام از این موضوع بسیار ناراحت بود. سرانجام بیماری او بهبود نیافت و به مرگ او انجامید. امام از درگذشت او بسیار متأثر شد. صدای شیون و زاری اهل خانه که بلند شد، امام به بالین فرزند خود رفت، ولی لحظاتی بعد با چهره ای گشاده بیرون آمد که موجب تعجب برخی از حاضران شد. در این‌باره از ایشان پرسیدند، حضرت فرمود: «ما دوست داریم آن که دوستش داریم (فرزندمان) سلامت باشد، ولی وقتی خواست خدا در مورد ما نازل شد به آن‌چه او دوست دارد، گردن می نهیم.» امام با این رفتار و گفتار نیکو، چارچوب محبت واقعی و اصیل را به همگان آموخت و یادآور شد که دوستی های دنیایی و حتی محبت به فرزند، نباید مانع فرمان برداری و روی برتافتن از خواست الهی شود .

 

جمعه؛ روز انفاق

کمک به محرومان، نیازمندان و ستم‌دیدگان جامعه، اصل بزرگی در زندگانی امام باقر علیه‌السلام بود و برطرف‌کردن نیازهای مادی و روحی آنان را مهم ترین فعالیتهای اجتماعی خود به شمار می آورد. امام، آنان را دور خود جمع می کرد، سخنانشان را می شنید و دردهایشان را شفا می بخشید.

امام روزهای تعطیل به‌ویژه جمعه ها را به دستگیری و انفاق به مستمندان اختصاص می داد و دیگران را نیز به آن برمی انگیخت. در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: «با وجود این که پدرم از نظر بنیه مالی ضعیفتر از سایر افراد خاندانش و نیز مخارج زندگی‌اش نیز بیش‌تر از بقیه بود، ولی در هر روز جمعه به نیازمندان کمک می کرد؛ حتی اگر کمک او به اندازه یک دینار بود و می فرمود: پاداش صدقه و کمک به نیازمندان در روز جمعه برتری ‌دارد؛ همان گونه که روز جمعه نسبت به دیگر روزهای هفته برتر است. ویژگی برجسته امام در دستگیری از مستمندان این بود که هرگز آنان را سائل یا گدا خطاب نمی‌کرد و همواره به دیگران می‌فرمود: آنان را به بهترین نام هایشان صدا بزنید».

 

خوش خلقی

امام از شاد کردن دیگران خشنود می‌شد و از زبان جد بزرگوارش رسول اکرم صلی الله علیه وآله این روایت را برای مردم می‌خواند که هر کس مؤمنی را شاد کند، مرا شاد کرده و هر کس مرا شاد کند، خدای را خشنود ساخته است و گاه اطرافیان را به شوخی های ستوده و در حد اعتدال ـ که موجب سرور و خوشحالی افراد می‌شود - تشویق می‌کرد و به آنها می‌فرمود: «همانا خداوند آن کس را که در میان جمعی شوخی ستوده می‌کند دوست دارد».





      

مکالمه تلفنی، بدون هزینه

 امروزه مکاتبات اینترنتی از طریق ایمیل و چت یکی از راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین مکاتبات در سطح دنیا به‌شمار می‌آید.
کافیست یک کامپیوتر و یک خط تلفن یا یک دسترسی اینترنتی داشته باشید، آنگاه به‌راحتی خواهید توانست با سراسر دنیا با کمترین هزینه در ارتباط باشید.
چت کردن توسط پیغام‌رسان‌های مختلف نیز جزو همین دسته به‌شمار می‌آید و فرق و یا حسن آنها نسبت به ایمیل در این است که شما می‌توانید یک مکاتبه رو در رو و لحظه‌ای ایجاد کنید. از همین رو مردم سراسر دنیا بیشترین مکاتبات غیرحضوری خود را از طریق چت انجام می‌دهند. بر همین اساس و از آنجایی که ویژگی‌های مثبت این کار را برشمردیم، دامنه این گسترش به دیگر وسایل کاربردی روزمره انسان نیز کشیده شده است.
یکی از این وسایل گوشی‌های موبایل است که کاربر می‌تواند تنها با داشتن یک گوشی موبایل و یک دسترسی اینترنت ( ‌GPRS یا Wireless) به‌راحتی این کار را انجام دهد.
برنامه‌ای که امروز قصد معرفی آن را داریم، یک پیغام‌رسان اینترنتی است که می‌تواند همانند دیگر پیغام‌رسان‌ها وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد. اما این نرم‌افزار یک ویژگی منحصربه‌فرد نیز در خود دارد و آن این است که با استفاده از این برنامه شما قادر خواهید بود علاوه بر یک ارتباط نوشتاری لحظه‌ای، یک ارتباط صوتی نیز برقرار کنید. به‌عبارت بهتر: با دوست خود در کشوری دیگر، با موبایل به گفتگو می‌پردازید، اما حتی یک ریال (به جز هزینه اینترنتی که دارید استفاده می‌کنید) پرداخت نمی‌کنید. جالب است، نه؟ می‌دانم که شما هم کنجکاو شده‌اید! پس تا انتهای این مقاله با ما باشید. ادامه مطلب...



      
سفر به کرات اسمانی

در آیه 29 سوره شورى آمده است: (وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ وَمَا بَثَّ فِیهِمَا مِنْ دَابَّة وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا یَشَاءُ قَدِیرٌ): «و از آیات اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از جنبندگان در آنها منتشر نموده; و او هرگاه بخواهد بر گردآورى آنها توانا است».

آیا حیات و زندگى مخصوص کره زمین است و کرات دیگر مطلقاً مسکونى نیستند؟

دانشمندان پیشین همواره این مسأله را با تردید یا نظرى منفى دنبال مى کردند ولى تحقیقات اخیر دانشمندان به ما مى گوید حیات و زندگى مخصوص کره زمین نیست.

در کتاب حیات در جهان از انتشارات مجله لایف چنین مى خوانیم: «بطورى که دانشمندان حساب کرده اند تنها در کهکشان ما ممکن است میلیون ها ستاره وجود داشته باشد که سیارات تابع آنها مسکونى باشند».

بعضى قدم را از این فراتر نهاده اند و عقیده دارند که در بعضى از کرات آسمانى موجودات زنده بسیار پیشرفته تر از انسان وجود دارند و پیام هاى رادیویى از فضا پخش مى کنند و ما هرگز قادر به مثل آن نیستیم و براى گیرنده هاى ما کاملا قابل درک است هر چند زبان آن را نمى دانیم و نمى فهمیم.

به هر حال آیه فوق که با صراحت مى گوید: «خداوند موجودات زنده اى را در زمین و آسمانها منتشر ساخته است»، به خوبى از زندگى موجودات دیگر خبر مى دهد و این که تصور کنیم منظور از موجودات زنده آسمان ها، فرشتگان باشد کاملا اشتباه است; چرا که واژه دابَّة (جنبنده) تنها به معناى موجودات جسمانى است و بر فرشتگان اطلاق نمى شود; لذا قرآن مجید آنجا که مى خواهد از فرشتگان نام ببرد بعد از ذکر دابَّة جداگانه از ملائکه سخن مى گوید; چنانکه در آیه 49 سوره نحل مى خوانیم: (وَللهِِ یَسْجُدُ مَا فِى السَّماوَاتِ وَمَا فِى الاَْرْضِ مِنْ دَابَّة وَالْمَلاَئِکَةُ وَهُمْ لاَ یَسْتَکْبِرُونَ): «(نه تنها سایه ها، بلکه) تمام آنچه در آسمانها و زمین از جنبندگان وجود دارد، و همچنین فرشتگان، براى خدا سجده مى کنند، در حالى که تکبّر نمىورزند».

به طورى که مى بینیم ملائکه در مقابل دابَّة قرار گرفته و این مطلب دلیل بر این است که دابَّة در آیه مورد بحث فرشتگان را شامل نمى شود.

جالب این که فخر رازى در تفسیر آیه مورد بحث مى گوید: «بعید نیست گفته شود که خداوند در آسمان ها انواعى از موجودات زنده آفریده است که راه مى روند، همانند انسان ها بر روى زمین»(1).

در حدیث جالبى از امیر مؤمنان على (علیه السلام)مى خوانیم:

«هذِهِ النُّجومُ الّتى فى السّماءِ مَدائِنُ مِثلُ المَدائنِ الّتى فىِ الارضِ مَربوطَةٌ کُلُّ مَدینة الى عَمود مِن نُور»: «ستارگانى که در آسمان است شهرهائى است همچون شهرهاى زمین; و هر شهرى با شهر دیگر (هر ستاره اى با ستاره دیگر) با ستونى از نور مرتبط است»(2).

روایات دیگرى نیز در این زمینه در منابع اسلامى آمده است(3).

ناگفته پیدا است که این معلومات، از همان منبعى مى جوشد که قرآن مجید از آن جوشیده است و گرنه در آن عصر و زمان، هیچ کس آگاهى بر این مسائل نداشت.

1. تفسیر فخر رازى، جلد 27، صفحه 171.

2. سفینة البحار، ماده نجم، جلد 2، صفحه 574.

3. براى اطلاع بیشتر مى توانید به کتاب الهیئة و الاسلام مراجعه فرمایید.

منبع: پیام قرآن، ج8





      
لاغری در مردان

مبتکران روش جدید کاهش وزن، ادعا می ‌کنند رقابت برای به دست آوردن پول، بهترین راه برای تشویق مردان به کاهش وزن است.

 

در این روش جدید که به تازگی آغاز شده است، افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند در یک سایت کاهش وزن ثبت نام می ‌کنند و اگر بتوانند وزن خود را به میزان ایده آل کاهش دهند صدها پوند پاداش می‌ گیرند. اما در صورتی که نتوانند وزن خود را کاهش دهند و به میزان مناسب برسانند پول زیادی را از دست می ‌دهند.

 

برای ثبت نام در این سایت، علاقه مندان باید 90 پوند به عنوان هزینه اولیه بفرستند و هزینه هر ماه اشتراک نیز 20 پوند است. شرکت کنندگان در آغاز ثبت نام اعلام می ‌کنند چه قدر می ‌خواهند وزن خود را کاهش دهند. بعد از این کار برنامه آغاز می‌ شود و این سایت به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن مبلغی را به رژیم گیرندگان می ‌دهد. هم‌ چنین در صورتی که شرکت کنندگان به وزن مناسب و تعیین شده برسند، مبلغ زیادی را به عنوان پاداش دریافت می ‌کنند.

 

برای مثال در این طرح اگر مردی بتواند در طی مدت 18 ماه نزدیک به 18 کیلوگرم از وزن خود را کم کند در مجموع 545 پوند سود می‌ کند و اگر نتواند وزن خود را کم کند تا 570 پوند، از دست می ‌دهد.

 

طراحان این سایت معتقدند هزاران فرد چاق برای کاهش وزن خود به این سایت مراجعه خواهند کرد و تحقیقات اولیه آن ‌ها نشان داده است این روش بهترین راه برای ترغیب مردان به کاهش وزن است.

 

بررسی ‌های اولیه نشان داده است زنان بیشتر از مردان به عضویت این سایت درمی آیند، اما تعداد مردانی که وزن خود را کاهش داده و به میزان نرمال می ‌رسانند بیش‌تر است.

 

"وینتون روسیتر" مدیر این سایت در این باره گفت: مردان رژیم گرفتن را دوست ندارند و علاقه ای به شمردن کالری‌ های مصرفی و سوخته شده بدن خود نشان نمی ‌دهند. چیزی که مردان دوست دارند رقابت است. آن‌ها علاقه به نصیحت شدن ندارند بلکه تنها یک هدف معین می ‌خواهند تا با رقابت، به آن هدف دست پیدا کنند.

 

برنامه این سایت به گونه ای طراحی شده است که به افرادی که بتوانند وزن خود را برای ماه‌ ها و سال ‌ها به صورت نرمال نگاه دارند مبالغ بیش ‌تری پرداخت کند و به این ترتیب به پایین نگه داشتن وزن برای مدت طولانی تر کمک کند.





      

دیدگاه مقایسه‌ای میان اعلامیه جهانی و اسلام<\/h3>

چکیده<\/h2>

مقاله حاضر به این موضوع می‌پردازد که آیا اعلامیه جهانی حقوق بشر به رغم عنوانی که یدک می‌کشد، می‌تواند جهان شمول باشد یا جهان شمول بوده‌است؟ و در مقابل، آیا اسلام توان ارائه حقوق جهان‌شمول را دارا است؟ و اساسا چه چالش‌های عمومی‌ای فراروی جهان شمولی حقوق بشر وجود دارد؟ ادامه مطلب...



      

مقدمه:

خانه اروپایی

حقوق بشر از دیدگاه غرب زندگی را مورد حمایت قرار می دهد و آن را با قید مرفه مورد پیگیری می داند اما حقوق بشر اسلامی مصوب OIC زندگی انسان را بگونه ای دیگر مورد حمایت قرار می دهد و بر آن است که بشر با خصوصیات و ویژگی هایی خلق شده است که زندگی اش انسانی است و انسانیت او بگونه ای است که حمایت ویژه از آن خصوصیات را اقتضاء دارد؛ بر این پایه در این مقاله که به دنبال سلسله مطالب موضوع حقوق بشر و اطلاع رسانی صحیح و ترویج فرهنگ اسلام محوری و حقوق بشر اسلامی تا به حال ارایه گردید بررسی این موضوع تقدیم می گردد؛

حق زندگی انسان و رفاه آن

بر طبق ماده بیست و پنجم حقوق بشر از دیدگاه غرب مصوب 1948 سازمان ملل متحد هر کس حق دارد که سطح زندگانی او سلامت و رفاه خود و خانواده اش را از حیث خوراک و مسکن و مراقبت های طبی و خدمات لازم اجتماعی تأمین کند، همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری، بیماری، نقص اعضاء، بیوگی، پیری یا در تمام موارد دیگر که به علل خارج از اراده انسان، وسایل امرار معاش از دست رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی برخوردار شود.

در حقوق بشر از دیدگاه غرب از زندگی مطلوب با واژه رفاه استفاده شده است، در حالیکه در حقوق بشر از دیدگاه اسلام مصوب OIC زندگی مطلوب و مورد نظر اعلامیه که برای انسانهای جامعه در نظر گرفته شده عبارت است از زندگی با کرامت انسانی که قطعاً بهتر به نظر می رسد.

نقص حقوق بشر از دیدگاه غرب در توجه به رفاه بجای کرامت!

با مقایسه این ماده از حقوق بشر از دیدگاه غرب با ماده مشابه آن در حقوق بشر از دیدگاه اسلام مصوب OIC متوجه نکات ذیل می گردیم؛

نکته اول: مشترک بودن هر دو اعلامیه حقوق بشر از جهت تأمین وضع بهداشتی و برخورداری از خدمات اجتماعی؛ هم اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه غرب و هم اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه حقوق اسلام بر آنند که این دو حق بسیار مهم یعنی تأمین وضع بهداشتی و برخورداری از خدمات اجتماعی را بر بشر فراهم آورند و آن را به صراحت مورد حمایت قرار داده اند؛

نکته دوم: نقص حقوق بشر از دیدگاه غرب در توجه به رفاه بجای کرامت!

خانه ایرونی

در حقوق بشر از دیدگاه غرب از زندگی مطلوب با واژه رفاه استفاده شده است، در حالیکه در حقوق بشر از دیدگاه اسلام مصوب OIC زندگی مطلوب و مورد نظر اعلامیه که برای انسانهای جامعه در نظر گرفته شده عبارت است از زندگی با کرامت انسانی که قطعاً بهتر به نظر می رسد.

کرامت در اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه اسلام مصوب OIC به تفصیل بیان شده ونمایان است و جامعیت حقوق اسلام بویژه شیعه و حمایت از حقوق بشر اسلامی را به زیبایی ترسیم می نماید.

به عبارت ساده تر؛ اولاً: در مفهوم رفاه نوعی اضافه بر کرامت مندرج است که باتوجه به وضع حیات آدمی در کره زمین برای یک جامعه آن هم فقط برای بعضی بدون توجه به دیگران در حال تحقق است و این منطقی نیست.

ثانیاً: این معنای رفاه همان معنای مورد مذمت از ناحیه قرآن کریم می باشد که آن را با کلمه «مترف» مورد توبیخ و ممنوعیت قرار داده است (بنگرید به آیاتی از سوره واقعه همچون «انهم کانوا یترفون».

ماده دوم از اعلامیه OIC (حقوق بشر از دیدگاه اسلام) مقرر می دارد؛ الف- هر انسانی حق دارد وضع بهداشت و برخورداری از خدمات اجتماعی او و خانواده اش از طرف جامعه و دولت، با آماده کردن همه وسایل عمومی که وضع بهداشت و زندگی اجتماعی به آنها نیازمند است، در حدود امکانات تأمین و مراعات شود ب- دولت باید حق هر انسانی را در یک زندگی با کرامت که کفایت او و اشخاص تحت کفالت او را تحقق ببخشد ضمانت نماید. موضوع این حق شامل خوراک و پوشاک و مسکن و تعلیم و تربیت و معالجات و دیگر نیازهای انسانی است.

ثالثاً: حقوقی که اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه غرب در صدد حمایت آنها برآمده است و خواسته به تفصیل بیان کند کامل نبوده و برخی مصادیق را جا انداخته است؛ به عنوان مثال پوشاک را که در اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه اسلام OIC آمده و قید تمثیلی بودن آن نیز بیان شده است.

نتیجه گیری:

به نظر می رسد هرچند حقوق بشر از دیدگاه غرب اصل حمایت از برخی ابعاد زندگی انسان را مورد توجه و حمایت قرار داده و از این جهت قابل تحسین است لکن نقص آن از ابعاد مختلف در مقایسه با اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه اسلام مصوب OIC به تفصیل بیان شده در مقاله، نمایان است و جامعیت حقوق اسلام بویژه شیعه و حمایت از حقوق بشر اسلامی را به زیبایی ترسیم می نماید.



      

علامه مجلسی(ره) در شرح حدیث می گوید: این حدیث حسن است و شیخ صدوق در کتاب فقیه آن را صحیح دانسته است.

مرآه العقول: ج 15 ص 130.

در این حدیث همانگونه که ملاحظه نمودید کسی که نماز را آموزش داده است شخص امام صادق علیه السلام است و او از نوادگان رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام است که در حقیقت نماز رسول خدا صلی الله علیه و آله را به نمایش گذاشته است. ادامه مطلب...



      

با سلام.دیروز فرصتی حاصلشد تا با یکی از دوستان در موضوع علم کلام یا همان عقاید صحبتی بشه که ایشان در مورد نماز خواندن اهل سنت سوالی کردندکه البته ضمن پاسخ کوتاه الان نوشته ای را پیدا کردم که جهت مطالعه خودم مفید بود حتما برای اهل آن نیز مفید خواهد بود:

نظر علمای اهل سنت در باره کیفیّت نماز چگونه است؟ ادامه مطلب...



      

نقد اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و اسلام‌شناس برجسته برعملکرد حضرت نوح(ع) در باب مدیریت جامع و ایجاد عدالت واکنش‌های گوناگونی را برانگیخته.

اولین واکنش از جانب بنده بود (اشاره به مطلب دیروز بنده با عنوان نقد مشایی بر عملکرد...) و واکنش بعدی از جانب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین گفته است: «سخنان وی [رحیم‌مشایی] بیش از حد احمدی‌نژاد را اذیت می‌کند که ما راضی نیستیم.»
1- خود احمدی‌نژاد باید ناراضی باشد که نیست و تازه ایشان را اسلام‌شناس برجسته هم می‌داند.
2- رئیس دفتر ریاست جمهوری باید خلقیاتش به مذاق رئیس‌جمهور خوش بیاید که می‌آید (یا بالعکس).

آیت‌الله ممدوحی: «اگر مشایی چنین سخنانی را گفته باشد، رئیس‌جمهور باید در مورد وی تجدیدنظر بکند.»
1- اتفاقاً رئیس‌جمهور هر بار که در دفترش را باز می‌کند و این اسلام‌شناس برجسته را پشت‌ میز کارش می‌بیند، فی‌المجلس تجدیدنظر می‌کند و هربار نظرش مثبت‌تر می‌شود.
2- به قول سعدی علیه‌الرحمه:
گفتم ببینمت مگرم درد اشتیاق
ساکن شود، بدیدم و مشتاق‌تر شدم

آیت‌الله ممدوحی: «این عمل مانند کار فردی است که جراح قلب نباشد و قلب بیماران را معاینه کند و در حقیقت سخن گفتن در مورد موضوعات مذهبی تخصص می‌خواهد و تحصیلات حوزوی 30 سال طول می‌کشد.»
1- حاج‌آقا خدمت شما عرض کنم که کار ایشان از معاینه گذشته و فی‌الواقع جراحی هم می‌کنند. می‌برّند، بخیه می‌زنند، پیوند می‌زنند، اکو و آنژیوگرافی می‌کنند. خلاصه به طور کلی همیشه یک جوری سرشان توی قلب ماست.
2- بهتر است شما یک سؤالی هم از آقای احمدی‌نژاد کنید که مدعی هستند ایشان از اسلام‌شناسان برجسته است. الادله علی المدعی و الیمین علی من انکر.
3- فعلاً که جماعت وقت ندارند. هیأت دولتی که در 24 ساعت،‌ 24 ساعت با سرعت 150 کیلومتر کار می‌کنند که نمی‌توانند بروند 30 سال تحصیلات حوزوی بکنند. لذا الان حرف می‌زنند، بعد انشاءالله اگر وقت شد، می‌روند درسش را هم می‌خوانند. اساساً مدتی است که بعضی امورات مملکت این جوری شده که کارشان را شروع می‌کنند و حرفش را می‌زنند، بعد می‌روند کارشناسی می‌کنند که آیا می‌شود مشکل را حل کرد یا نه و آیا اساساً باید سنگ در چاه می‌افتاد یا خیر؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: «اگر حوزه‌های علمیه از سخنان رئیس دفتر رئیس‌جمهور اطلاع یابند، با واکنش شدید مواجه خواهد شد.»
1- خب، بحمدلله الان اطلاع یافتند. حالا این ما هستیم که می‌نشینیم و نظاره می‌کنیم شدت و حدت این واکنش و نتایج منتجه را.
2- به نظر شما چه کسی پیروز می‌شود؟ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یا اسلام‌شناس برجسته و برنده نهایی در همه موارد؟





      
   1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم