سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

 

مقام معظم رهبری در حال کوهپیمایی

 

«رهبر معظم انقلاب اسلامی، بامداد روز جمعه گذشته ساعاتی در منطقه مرتفع آبیدر در سنندج به کوهپیمایی پرداختند.» این خبری بود که اوایل هفته منعکس شد. آیت‌الله خامنه‌ای بارها در نشست‌های صمیمانه‌ای که با مسوولان ورزش و ورزشکاران داشته‌اند، بر لزوم فراگیری ورزش به عنوان عامل سلامت جسمی و نشاط روحی تاکید داشتند و اینک با انجام راهپیمایی و کوهنوردی در خلال سفر به استان کردستان درس دیگری به جامعه به ویژه جامعه ورزش دادند.

رهبر معظم انقلاب با پرداختن به ورزشی سادهادامه مطلب...



      

بهشت 

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در ضمن سفارش بلندی به عبدالله بن جُندب می‌فرماید: «... وَ ما یَنبَغى لِاَحَدٍ اَن ‏یَطمَعَ اَن یُنزَلَ بعملِ الفُجارِ مَنازِلَ الابرار. اَما اِنه لَو وَقعتِ الواقعةُ وَ قامَتِ القیامةُ وَ جَاءَتِ الطامَةُ وَ نَصبَ الجَبارُ المَوازینَ لِفَصلِ القَضاءِ وَ بَرزََ الخلائقَ لِیومِ الحِسابِ اَیقنَت عِندَ ذلک لِمَن تَکونُ الرَفعةُ وَ الکَرامَةُ وَ بمَن تَحلُ الحَسرَةُ وَ النَدامَةُ، فَاعْمَل الیَومَ فِى الدُنیا بما تَرجوا بهِ الفَوزَ فِی الا?خِرَةِ‏» 1

 شایسته نیست بر آنکه رفتار و کردار بدان را دارد خیال بهشت و جایگاه نیکان را به سر پرورد. آنگاه که آن حادثه بزرگ واقع گشته و قیامت به پا شود، و حضرت جبار ترازوی عدل خویش را برای داوری برآویزد، و مردمان را برای روز حساب جمع آورَد، معلوم شود که بزرگی و کرامت از آنِ که و حسرت و پشیمانی از برای که خواهد بود. پس امروز در این دنیا، آن کن و چنان کن که امید نیک بختی آخرت در آن است.

 نظام ارزشى اسلام، بر این بینش مبتنى است که انسان داراى مبداادامه مطلب...


برچسب ها : مذهبی  ,


      

پرچم دار قیامت 

 

در روایات آمده است که در دنیا هر کس را که دوست داشته باشیم و محبوب ما باشد؛ و اگر در زمره گروهی باشیم نیز تحت لوای آن گروه، در قیامت محشور میشویم .

از حضرت علی(علیهالسلام) روایت شده است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به من فرمود:

نخستین کسی که به بهشت وارد شود، تو هستی.

پرسیدم: حتی پیش از شما؟!

فرمود: آری . چرا که چنانکه در دنیا پرچمدار من بودهای، در آخرت هم هستی . پس پرچمدار پیش رو است.

آنگاه فرمود: ای علی ! گویی هم اینک می بینم که تو در بهشت هستی و در حالی که پرچم مرا(لواء الحمد) به دست داری، (همه انسانها) از آدم گرفته تا همه کسانی که پس از وی آمده اند و بعد از این می آیند، در پناه آن جمع باشند.

 

منبع:

بحارالانوار، ج 8 ، ص 6 .




برچسب ها : مذهبی  ,


      

در فاصله‌‌ی صد و پنجاه میلیون کیلومتری به دورِ (خورشید) می چرخد...

                                   این سیاره ی سبزآبیِ کوچک و بی‌اهمیت...

 

زمین: در حال تغییر

خانه ی ما، سیاره‌ای فوق‌العاده، در منطقه ا‌ی خاص از منظومه شمسی، مکانی که آب می تواند به صورت مایع حاضر باشد. سیاه‌ای پویا که در طول تاریخ 5/4 میلیارد ساله خود با تغییرات بزرگی روبروشده است. هر کجا که بنگریم، می بینیم حیات و محیط اطراف در ارتباط پیچیده و متعادلی هستند. شبکه ای پیچیده از فرآیندهای ژئوفیزیکی و زیست شناختی این تعادل را حفظ می کنند، تعادلی نسبتاً پایدار اما نه لزوماً ابدی.

اگر در منطقه‌ی زیست‌پذیر اطراف یک ستاره، سیاره ای وجود داشته باشد،  دمای سطحی اش  بالاتر از نقطه انجماد و پایین تر از نقطه جوش آب خواهد بود. در نتیجه چنین سیاره‌ای می‌تواند دارای آب مایع باشد، که می‌دانیم برای ایجاد حیات ضروری است. در منطقه ی زیست‌پذیر اطراف  خورشید، در فاصله ی 150 میلیون کیلومتری سیاره‌ای زیبا وجود دارد: زمین. این منطقه ی زیست‌پذیر خیلی گسترده نیست؛ اگر زمین به طرف مدار زهره حرکت کند به جهنمی تمام عیار تبدیل خواهد شد، و اگر به مدار مریخ نزدیک شود، تبدیل به جهنمی از یخ خواهد گردید.

در طول زندگی ما، در واقع در طول تاریخ بشر، زمین جایی پایدار و ادامه مطلب...


برچسب ها : دانش  ,


      

شاید بدانید که در کامپیوتر ها و دیگر دستگاه های الکترونیکی بازه های زمانی و زمان توسط تایمر سنجیده می شوند در اینجا برای نمونه به بررسی تایمرهای ATmega 16  خواهیم پرداخت که قبلاادامه مطلب...


برچسب ها : دانش و فن آوری  ,


      
عن النبى الکریم صلى الله علیه و آله : اِنَّ الرَجُلَین مِن اُمَتى یَقومان فِى الصَلوةِ وَ رُکوعِهِما و سُجودِهِما واحدٌ وَ اَنَّ مَابَینَ صَلو تَیهِما مَابَینَ السَماءِ وَ الارض
پیامبراکرم صلى الله علیه و آله : چه بسا دو نفر از امت من به نماز مى ایستند و رکوع و سجودشان - در ظاهر - یکسان است ، اما میان نماز آن دو، تفاوتى مانند فاصله زمین و آسمان است!
البته جسارت به ساحت حضرت عالی نشود. شاید نماز شما هم از نمازهای آسمانی باشد. اما اگر احساس کردی نیست کاری بکن که بشود
بحارالانوار، ج 84، ص 249




      

 

آیت الله العظمی بهجت

 

آقای قدس می گوید:

« روزی آقا می فرمود: یکی از علمای بزرگ نجف اشرف هنگام سحر و وقت نماز شب پسر نوجوانش را که در اطاق آقا خوابیده بود صدا زد و گفت: برخیز و چند رکعت نماز شب بخوان. پسر پاسخ داد: چشم.

آقا مشغول نماز شد و چند رکعت نماز خواند. ولی آقا زاده بر نخاست. مجدداً آقا او را صدا زد که: پسرم، پا شو چند رکعت نماز بخوان. باز پسر گفت: چشم.

آقا مشغول نماز شد ولی دید فرزندش از رختخواب بر نمی خیزد، برای بار سوم او را صدا زد. پسر گفت: حاج آقا، من دارم فکر می کنم، همان فکری که درباره آن در روایت آمده است که: امام صادق علیه السلام می فرماید:

« تفکر ساعة خیر من عباده سنه: یک ساعت تفکر بهتر از یک سال عبادت است. »

آیت الله العظمی بهجت فرمودند: آقا پرخاش کرد و فرمود: ... و خود آیت الله بهجت کلمه را بر زبان جاری نکرد، ولی ما همه فهمیدیم که آن بزرگ مرد فرموده بود: پدر سوخته، آن فکری از عبادت یک یا شصت سال بهتر است که انسان را به خواندن نماز شب وادارد، نه اینکه انسان وقت نماز شب دراز بکشد و فکر بکند و به این بهانه از خواندن آن شانه خالی کند. »

 

منابع:

رضا باقی زاده، برگی از دفتر آفتاب: شرح حال شیخ السالکین حضرت آیت الله العظمی بهجت

سید مهدی ساعی، به سوی محبوب: دستورالعملها و رهنمودهایی از شیخ الفقها والمجتهدین، عارف ربانی حضرت آیه الله العظمی بهجت مدظله العالی





      

گل

حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فرمود:

وقتی خداوند زمین را آفرید، بر خود لرزید. پس کوه را آفرید تا وى را فرو گرفت. ملایک گفتند خداوند چیزی قوی‎تر از کوه نیافریده است.

پس خداوند آهن را آفرید تا کوه را بُبرد، پس گفتند: آهن قوى‎تر است، آتش را بیافرید تا آهن را گداخته نماید، پس از آن آب را آفرید تا آتش را مهار کند، سپس باد را فرمان داد تا آب را برجاى خود قرار دهد.

پس از خلق اینها ملایک به اشتباه افتادند که چه چیز قوی‎تر است، گفتند: از حق تعالى بپرسیم که چه چیز از آفریده‎های خداوند از همه قوی‎تر است؟

خداوند فرمود: وقتی که انسان با دست راستش صدقه بدهد و دست چپ وى خبردار نشود، هیچ آفریده‎اى قوى‎تر از وى نیست و نیافریده‎ام .


برگرفته از: عرفان اسلامی (شرح جامع مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)، حسین انصاریان، ج10 .




برچسب ها : مذهبی  ,


      
 

بسمه تعالی
الحمدلله رب العالمین، و الصلاة علی سید الأنبیاء و المرسلین، و علی آله سادة الأوصیاء الطاهرین و علی جمیع العترة المعصومین، واللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.
جماعتی از این جانب، طلب موعظه و نصیحت می کنند؛ اگر مقصودشان این است که بگوئیم و بشنوند و بار دیگر در وقت دیگر، بگوییم و بشنوند، حقیر عاجزم و بر اهل اطلاع پوشیده نیست.
و اگر بگویند کلمه ای می خواهیم که امّ الکلمات باشد و کافی برای سعادت مطلقه دارین باشد، خدای تعالی قادر است که از بیان حقیر، آن را کشف فرماید و به شما برساند.
پس عرض می کنم که غرض از خلق، عبودیت است ( و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون. سوره ذاریات/56 ) و حقیقت عبودیت؛ ترک معصیت است در اعتقاد که عمل قلب است و در عمل جوارح.
و ترک معصیت، حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت « ولا أقول سبحان الله و الحمد لله، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرامه ».
ما امام زمان عجل الله له الفرج را دوست می داریم، چون امیر نحل است؛ امور ما مطلقاً به وسیله او به ما می رسد؛ و او را پیغمبر صلوات الله علیه برای ما امیر قرار داده؛ و پیغمبر را دوست داریم، چون خدا او را واسطه بین ما و خود قرار داده؛ و خدا را دوست داریم، برای اینکه منبع همه خیرات است و وجود ممکنات، فیض اوست.
پس اگر خود و کمال خود را خواهانیم، باید دوست خدا باشیم؛ و اگر دوست خداییم، باید دوست وسائط فیوضات از نبیّ و وصیّ، باشیم؛ وگرنه یا دوست خود نیستم، یا دوست واهب العطایا نیستیم، یا دوست وسائط فیوضات نیستیم.
پس کیمیای سعادت، یاد خداست، و او محرّک عضلات به سوی موجبات سعادت مطلقه است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خیرات، به واسطه وسائل مقرره خودش است. باید اهتدا به هدایات آنها نماییم و رهروی به رهبری آنها نماییم تا کامیاب شویم.
دیگر توضیح نخواهید و آنکه عرض شد، ضبط نمایید و در قلب ثبت [کنید]، خودش توضیح خود را می دهد.
اگر بگویید چرا خودت عامل نیستی؟! می گویم: « اگر بنا بود که باید بگوییم ما عاملیم به هر چه عالمیم، شاید حاضر به این حضور و بیان نمی شدیم »؛ لکن دستور، بذل نعمت است، شاید به مقصود برساند؛ « ما أخذ الله علی العباد أن یتعلّموا حتی أخذ علی العماء أن یعلّموا ».
مخفی نماند اگر میسور شد برای کسی، نصیحت عملّیه بالاتر است از نصایح قولیه « کونوا دعاة إلی الله بغیر أاسنتکم »
وفقّنا الله و ایاکم لما یرضیه و جنبنا جمیعاً عن ما یسخطه و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته والحمدلله أولاً و آخراً والصلوة علی محمد و آله الطاهرین واللعن علی أعدائهم أجمعین.
مشهد، ربیع الثانی 1420





      
1. امام خمینی ( قدس سره )

امام (ره) عنایت خاصی به آیت الله بهجت داشتند، نقل چند جریان در این ارتباط، مدعای ما را اثبات می کند:
آیت الله مسعودی می گوید:
« من در ضمن چهار پنج سالی که خدمت امام بودم یادم هست که دو سه مرتبه امام فرمود: فلانی، فردا صبح می خواهیم برویم منزل آقای بهجت. و فردای آن روز بلند می شدیم و می آمدیم منزل ایشان، همین منزلی که اکنون در آن ساکن هستند، و در اولین اتاق ورودی با همین فرشهایی که الان موجود است یکی دو دقیقه می نشستیم، سپس امام اشاره می کردند و من بیرون می رفتم و ایشان حدود نیم ساعت با آقای بهجت به گفتگو می پرداختند بعد امام بیرون می آمدند و می رفتیم. اما اینکه درباره چه مسائلی گفتگو می کردند، نمی دانم خودشان می دانستند و خدا.
همچنین دو سه مرتبه در همان بحبوحه نهضت 41 یا 42 آقای بهجت به من فرمودند که شما به آقای خمینی بگویید فردا صبح ساعت فلان دو رأس گوسفند قربانی کند و من می آمدم به امام اطلاع می دادم، ایشان هم بلا فاصله به من می گفت شما به قصاب ( آقای فرجی که اکنون نیز در قید حیات هست ) بگویید دو رأس گوسفند از طرف ما قربانی کند بعد پولشان را می دهیم.
بار دیگر نیز آقای بهجت به من پیغام داد که به امام بگویم: سه رأس گوسفند قربانی کند، آقا هم بلافاصله دستور داد سه رأس قربانی کنند.
اینها همه مسائلی بود که بین امام و آیت الله بهجت بود و ما فقط ظواهرش را می دیدیم و از باطنش اطلاع نداشتیم.
نیز هنگامی که امام در جماران ساکن بودند آقای بهجت به من فرمودند: یک نامه کوچکی دارم شما این را به آقا برسانید، من نامه را گرفتم توی پاکت گذاشتم و بردم در جماران خدمت امام دادم.
در هر صورت رابطه این دو بزرگوار خیلی تنگاتنگ بود، چندین بار نیز حضرت امام با آقای شیخ حسن صانعی منزل آقای بهجت رفتند؛ زیرا هنگامی که امام قم بودند من و آقای شیخ حسن صانعی همیشه در خدمت امام بودیم.

آیت الله بهجت هم به امام عنایت خاصی داشتند.
یکی از شاگردان امام قدس سره در خاطره ای می گوید:
ادامه مطلب...



      
   1   2   3   4   5   >>   >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم