سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها
سلام خدا بر تو ای دهمین پیشوای معصوم!
سلام بر درخشندگی کوکب نورانی ات که خورشید را شرمگین تابش کرد و چشمه های آفرینش را لبریز جوشش.
در این روز غم بار و مصیبت زده، آتش سوگمان را مهار کن و دست مهربان و غریب نوازت را بر صفحه دل هامان بکش.

شهادت امام هادی (ع) بر همه شیعیان جهان تسلیت باد


imam hadi


 

 

 






      

"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان می باشد. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است

روز پنج شنبه اول آن ماه  - در صورت امکان و بلا مانع بودن -  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد

پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

امید آن است که در پایان این نماز با فضیلت، محتاجان به دعا را فراموش نکنید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم ننمایید.

" التماس دعا"





      

از نظر احادیث، در نظام امامت، مسئله ی رهبری به آن حدّ عمیق و پیچیده است که ضرورت آن حتی در شرایط غایب بودن امام از جامعه نیز غیرقابل انکار است. زیرا در چنین حالتی گرچه مردم دسترسی مستقیم به امام ندارند و ارتباط عینی امت با مام قطع شده است و جامعه از فیض وجود حضوری امام محروم شده است، لکن ارتباط معنوی اثر فیض رسانی و نتایج و آثار حضوری امام همچنان در میان امت مشهود می باشد. این رابطه ی نامرئی ولی عمیق و مستمر تا آنجاست که فرمود:ادامه مطلب...



      



 از رسول اکرم(ص) روایت شده که فرمودند:

 از نخستین شب جمعه ی ماه رجب غفلت نکنید

چه آن شب را ملائکه "شب رغائب" نامند

 و آنچنان است که چون ثلث شب بگذرد

در آسمانها و زمین ملکی باقی نمی ماند مگر اینکه

 درکعبه و حول آن جمع می شوند

و خداوند به آنها خطاب فرموده ، گوید:

 ای ملائکه ی من ! هرچه میخواهید از من بخواهید ...

 آنها گویند : پروردگارا ! حاجت ما این است

 که روزه دارن ماه رجب را بیامرزی .

 خدای تبارک و تعالی فرماید :

چنین کردم

 و مناسبتر آن است که هرکس این خبر را بشنود

در این شب بر ملائکه درود بسیار بفرستد 

تا تکلیف این تحیت را به قدر و مقدور ادا کرده باشد






      
آیت‌الله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در سخنان مهمی با محکوم کردن آشوب‌ها و اغتشاشگری‌های اخیر گفت: اگر تخلفی شده و مدرکی هست، باید ارائه شود، اما باید از مجاری قانونی عمل شود. در این زمینه نشست‌های نمایندگان کاندیداها با شورای نگهبان نیز انجام شده است و راه درست هم همین است.
متن سخنان مهم‌آیت‌الله جوادی آملی در ادامه می‌آید:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم‌الله الرحمن الرحیم
بنده هم متقابلاً مقدم شما خواهران گرامی و برادران ارجمند را گرامی می‌دارم و گزارش جامعی که ارائه فرمودید در اطلاع‌رسانی سهم بسزایی داشت. امیدواریم خدای سبحان، دل‌های همه ما را هم به معرفت صاحب و عمل صالح هدایت کند. من چند نکته‌ای را در این محفل به عرضتان برسانم، تا در حدودی روشن بشود که وظیفه ما چیست.
اختلاف، سه قسم است. یک اختلاف قبل از علم است که نظریه‌پردازها، انظار علمی و آرای علمی خودشان را طرح می‌کنند تا آن که حق است روشن بشود. این اختلاف محمود و ممدوحی است. مثل اختلاف دو کفه ترازو در برابر شاهین، برای حفظ عدالت. اگر در یک کفه‌ای وزن بگذارند، در کفه دیگر موزون بگذارند، یعنی یک طرف سنگ بگذارند، یک طرف نان،‌اینها هماهنگ نباشند، همیشه این دو کفه با هم اختلاف دارند و این اختلاف مقدسی هم هست.
برای این‌که اگر وزن سنگین‌تر باشد، می‌گوید من به همراه تو نمی‌آیم و اگر موزون سنگین‌تر باشد، به وزن می‌گوید من همراه تو نمی‌آیم. اگر هماهنگ بودیم، همسان و همتا بودیم، بالا می‌رویم با هم، پائین می‌آییم با هم. این اختلاف دو کفه ترازو یک اختلاف مقدسی است برای برقراری عدل. مثل اختلاف یک نظریه‌پرداز با ناقد آن نظریه که هر دو درصدد رسیدن به یک نظریه علمی هستند. این قسم اول اختلاف.قسم دوم اختلاف در اثر اطلاع‌رسانی‌های ناصواب هست، یا برداشت‌های ناصواب هست، یا مقدمات و مؤخرات و نتایج ناصواب هست که با گفت‌و‌گو و گفتمان و نزدیک شدن و جلسه تشکیل دادن و تفاهم، کاملاً قابل حل است، اما قسم سوم، اختلاف به عنوان عذاب الهی است. آن دیگر با تفاهم حل نمی‌شود.ذات اقدس اله، در سوره مبارکه مائده، دو بار دو تا مطلب را بیان کرد و در سوره مبارکه انعام، یک مطلب جامعی را. در سوره مبارکه مائده، فرمود یهودی‌ها در اثر بدرفتاری، من بینشان عذاب اختلاف را ایجاد کردم «و القینا بینهم العداوه و البغضاء الی یوم القیامه» این یکی و مسیحی‌هایی که طرفدار مسیحیت ناب عیسوی نبودند، من بین اینها عذاب اختلاف ایجاد کردم «فاغرینا بینهم العداوه و البغضاء الی یوم القیامه» درباره یک عده «اغرینا» است،‌درباره عده دیگر «القینا» است. هر دو در سوره مبارکه مائده است.
فرمود این ملتی که حق را نپذیرفت، من اینها را به جان هم انداختم. در سوره مبارکه انعام، به‌عنوان یک اصل جامع بیان کرد که اختصاص به یهودی و مسیحی و زرتشتی و اینها ندارند. فرمود «هوالقاهر فوق عباده» «هوالقادر علی ان یبعث علیکم عذاب من فوقکم او من تحت ارجلکم او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم فوق بعض» او قادر است در اثر بدرفتاری شما، عذابی از بالا به‌عنوان صاعقه، از پائین به‌عنوان زمین‌لرزه یا عذاب اختلاف بین شما القا کند که به جان هم بیفتید.«او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بعض» بنابراین ما سه تا اختلاف داریم، یک اختلاف محمود و ممدوح و مقدس که اختلاف نظریه‌پردازها و ناقدان آن نظریه هستند. یک کسی کتابی نوشته یا کارگردانی کرده. یک عده‌ای این نظریه را ارائه کرده، یک عده نقد دارند. این کار خوبی است تا روشن بشود.
یک سلسله اختلافات هم اختلافات سیاسی، اجتماعی است که با گله شروع می‌شود، با قهر ختم می‌شود، این با تفاهم و گفت‌و‌گو کاملاً حل است. یک سلسله اختلاف‌ها هم در اثر بدرفتاری و عذاب الهی است. آن اختلاف‌های علمی را از مجرای علمی باید حل کرد. آن اختلاف‌های اجتماعی را از راه عاطفه باید حل کرد. این اختلاف تقدیر را با ناله و ضجه و اصلاح بین خود و خدا که کجا ما بدراهه رفتیم،‌بیراهه رفتیم،‌راه کسی را بستیم،‌راه خودمان را نرفتیم، یا بیراهه رفتیم، یا راه کسی را بستیم، خودمان را اصلاح کنیم.
این اصل اول که سه مطلب را به همراه داشت. مطلب دوم،: اصل دوم آن است که این فرمایشات شما که مربوط به رنج دیدن دانشجویان در خوابگاه است، ما شنیدیم و کاملاً منتقل کردیم، کاملاً منتقل کردیم و آنها هم متوجه شدند، ولی ما باید بدانیم که وقتی کسی حرفی دارد، بیگانه در کار او دخالت نکند، این فقط در بهشت است. در بهشت آدم یکسان و خالص است.اما اینجا همان‌هایی که بیگانه بودند، هیچ مسلمانی، هیچ نه طرفدار این آقا، نه طرفدار آن آقا، هرگز حاضر نیست که خانه کسی را آسیب برساند، کسی را بسوزاند، مال کسی را بسوزاند، ماشین کسی را بسوزاند. این حتماً بیگانه است. ما بخواهیم یک جایی داشته باشیم، حرفی داشته باشیم که اینها نباشند، این کار بسیار خوب است، ولی اینها خواه و ناخواه خودشان را در این جمع داخل می‌کنند.
یک وقت است که انقلاب است، نظیر رهبری امام، اینها را شست‌و‌شو می‌کند. آن روزها ممکن بود چهار تا جوان حزب‌اللهی سینما را آسیب برسانند، اما مال مردم را، ماشین مردم را هرگز سعی نمی‌کردند که...، سعی می‌کردند که هرگز آسیب نرسانند. آن‌که «لا تبغ ولا تضر» بود به همه آسیب می‌رساند، آن دیگر خط امام نبود، اما انقلاب امام همه را شست‌و‌شو کرد و مشخص شد که آنها کی هستند، ملت کی هستند.خواه و ناخواه ما این دشواری و مشکلی را در جامعه احساس می‌کنیم، این هم یک مطلب. نامه‌ای هم که این آقایان برای مسئول دستگاه قضایی نوشتند که امروز من در بعضی از روزنامه‌ها خواندم، آنها هم اقدام می‌کنند. این عزیزانی که فعلاً در منزل‌هایشان نیستند، ان‌شاء‌الله زودتر به منزل‌هایشان برگردند. برای این‌که اینها نامه نوشتند برای مسئول دستگاه قضایی، آنها هم ان‌شاء‌الله اقدام می‌کنند.
و همین‌طوری که امروز باز من در بعضی از روزنامه‌ها دیدم که جناب آقای موسوی و همراهانشان از اغتشاشگرها تبری کردند، این‌هم که شده. مقام معظم رهبری هم سه چهار تا کار کردند، با واسطه‌ یا بی‌واسطه. آن دیداری که با اعضای محترم ستادهای این چهار نامزد داشتند، این یک دیدار دوستانه و تفاهمی بود، مهربانانه بود. فرمایشات آن آقایان را گوش دادند، خودشان هم فرمایشات فرمودند، ولی این می‌تواند آن اختلاف دوم را حل کند.
اگر خدایی ناکرده ما گرفتار اختلاف سوم باشیم، این با دیدار رهبری حل نمی‌شود. این فقط سجده می‌خواهد و ناله می‌خواهد و دستگاه خدا می‌خواهد و توبه و انابه می‌خواهد و این بزرگوار کار خودش را کرده. یعنی ایشان(رهبر معظم انقلاب)، کاملاً فرمایشات آن آقایان را شنید، اعضای ستاد محترم آقای موسوی، آن آقایان بزرگواران دیگر، این چهار نامزد محترم، فرمایشات آنها را شنید، بعد سخنرانی کردند. دیگر از این دوستانه‌تر،‌ مهربانه‌تر، چون شخص اول مملکت می‌بینید تمام فرمایشات آقایان را شنید.این دیگر برادری معنایش همین است دیگر. دستور أکید هم به شورای نگهبان داده که شورای نگهبان حرف‌های آنها را گوش بدهد، ولی یک پرانتزی ما اینجا باید باز بکنیم و آن این است که نه ما علم غیب داریم، نه خیلی‌ها. با گلایه و شواهد، اگر خود شما هم به جای شورای نگهبان بودید، چی‌کار می‌کردید؟ شما می‌فرمایید که مثلاً فلان آقایی در فلان صندوق اختلاف شده، بسیار خب شده، مدرکی دارید؟ نه! آن کسی که علم غیب دارد، این را عزیزان من، خواهران من،‌مادران من، خوب گوش بدهید.
آنی که علم غیب دارد، برابر علم غیب عمل نمی‌کند، آن پیغمبر است. دنیا دار آزادی است. هر کسی اگر دنیا برابر با علم غیب عمل می‌شد، کسی به کمال نمی‌رسید، کمال در این است که این شخص بتواند بیراهه برود و نرود. در دو آیه قرآن،‌به صراحه خدا به پیغمبر فرمود، مردم هر کاری که می‌کنند، هم من می‌دانم هم تو را آگاه می‌کنم. «قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله» ما معتقد هستیم پیغمبر، امام، همه اعمال ما را می‌بیند،‌برای این‌که در قیامت باید شهادت بدهید دیگر.اما حضرت آمده صریحاً اعلام کرده، این کلمه «انما» مفید حصر است. فرمود مردم! زن‌ها! خواهرها! برادرها! بدانید من فقط برابر قانون عمل می‌کنم. من می‌دانم که کی خلاف کرده برابر علم غیب، اما علم غیب منشأ فقه و حقوق نیست. «انما اقضی بینکم» این انما، مفید حصر است دیگر؟ «بالأیوان والبینات» یعنی هر کی شاهد آورد، من حکم می‌کنم، هر کی قسم خورد، من حکم می‌کنم.
اما بنا بر این نیست که من به علم غیب باور کنم، لکن مردم، خواهرها، برادرها، بدانید این را به صراحه فرمود؛ فرمود اگر کسی شاهد دروغ آورد، یا قسم دروغ ایراد کرد، آمد در محکمه، من حکم کردم که این مال، مال اوست. مبادا بگوید من رفتم محکمه پیغمبر، از دست خود پیغمبر گرفتم «ان قطعه من النار» یک آتشی در خانه می‌برد. این را هم بدانید.
ما یک اخلاق داریم که مکمل قانون است. یک اخلاق داریم، متمم قانون است. یک اخلاق داریم، ضامن اجرای قانون است. یک اخلاق داریم، پشتوانه قانون است. هر نقصی که در قانون باشد اخلاق، ترمیم می‌کند. خب، بنابراین آن که علم غیب دارد، برابر علم غیب عمل نمی‌کند. ایشان هم دستور دادند به شورای نگهبان، امروز هم سخنگوی شورای نگهبان چند بار گفت، امروز هم گفت که از خود نامزدهای محترم دعوت کردیم، تشریف بیاورند در جلسه رسمی شورای نگهبان، نه آنهایی که مأمور انتخابات هستند، چون شورای نگهبان یک چند نفری را از اعضای خودش، برای انتخابات و رعایت انتخابات، انتخاب می‌کند.
همه این آقایان که مسئولیتی ندارند، یک چند نفری انتخاب می‌شوند برای کار، اما الآن در جلسه رسمی، این نامزدهای محترم را دعوت کردند که تشریف بیاورند، فرمایشاتشان را بگویند. کجای مملکت مثلاً از این شفاف‌تر؟ ممکن است خلاف بشود، اما وقتی که ندانند کجا تقلب شده، نه شورای نگهبان دستش باز است، نه اینها هیچ مدرک قابل قبولی دارند.هر جایی که مدرک هست، هر جایی که قانون هست، ارائه کنند. مطلب بعدی که خواهش من این است. ما همان‌طوری که خودمان، چه در نماز جمعه، چه در غیر نماز جمعه، حرف‌هایمان را می‌گوییم، اما می‌گوییم برابر آنچه که مال نظام است، مال قانون است، خواهش ما هم همین است که همین‌جور عمل بشود وگرنه بیگانه به دنبال همین صحنه راه می‌افتد. پس آن جلسه‌ای که همه این آقایان نامزدها جمع شدند، فرمودند اغتشاش‌ها را ما محکوم می‌کنیم، این کار بسیار خوبی است.الآن ما در کمربند گلوله هستیم. کمربند گلوله یعنی کمربند مرگ. این شرق ما افغانستان است که آن طالبان بدتر از القاعده، القاعده بدتر از طالبان، گلوله‌هایش به طرف ایران است. غرب ما که پشت سر هم وقتی حرم امام را بمب‌گذاری می‌کنند، اینها به خود ما رحم می‌کنند؟ همین عسکریین را؟ اینها هم گلوله‌هایشان به طرف ماست. اینها زیر گوش ما هستند، هم سربازان انگلیسی هستند، هم سربازان امریکایی. شیوخ بی‌عقل خلیج‌فارس هم که حیاط خلوت امریکا قرار دادند. شما نگاه بکنید در کویت، در ابوظبی، در بحرین، در منامه، در مسقط، همه جا اینها پایگاه نظامی دارند، دستشان هم روی این ماشه است. خب اینها با کی دارند می‌جنگند؟ هیچ کسی در منطقه غیر از ایران هست، در برابر امریکا و کشور دیگر اینها؟ برای یک وجب کویت، اینها پایگاه نظامی درست کردند آمدند.
من چند سال قبل که در مکه آن حادثه پیش آمده بود، یک برادر افغانی، اینها آن وقتی که سیاستمدار درمی‌آیند، آدم‌های باهوشی هم هستند، منتهی متأسفانه در اثر فلاکت‌های سیاسی الان به این روز درآمدند. یک روز مستحضر هستید، همین افاغنه آمدند ایران را گرفتند دیگر.
اینها آن صورت‌هایشان را می‌بینید، اینها نژاد همان مغول و تاتار و اینها هستند. آن بزرگوار که بعد هم آمد در ایران تشکر کرد از ما این گفته که من باید افغانستان را معرفی بکنم، برای این‌که افغانستان نه نفت دارد، نه گاز دارد، نه امامزاده دارد، نه عتبات دارد، نه مکه کعبه دارد، هیچی ندارد. شما افغانستان را نمی‌شناسید. یک مدعی درباره افغانستان بحث کرد، بعد گفت کویت چه کاره است؟ کویت را یک جک سیاسی زدند. این ماشین وقتی که چرخش آسیب‌ می‌بیند، یک جکی می‌زنند که بیاید بالا، گفت کویت قابل ذکر نبود، این را جک سیاسی زدند، بالا آوردند که در برابر ایران بایستد و علیه ایران مثلاً پایگاه درست کنند آنجا. خب این شیوخ بی‌عقل خلیج‌فارس، قدم به قدم اینجا پایگاه دارند. یک دوست داشتیم به حسب ظاهر، آن هم ترکیه بود. ترکیه پایگاه اینجرلیک خودش را که آماده است برای پرواز، در اختیار این دو دشمن خون‌آشام ما قرار داد؛ یعنی امریکا و اسرائیل. این با او پیمان نظامی بسته. اگر ترکیه با آنها پیمان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسته بود، ما مشکل نداشتیم. اما پیمان نظامی بسته به بهانه ناتو. در همین پایگاه اینجرلیک ترکیه، این هواپیمای شکاری می‌تواند پرواز کند و ما هستیم محصور به گلوله. در چنین فضایی، بهترین راه برای ما آرامش است.
چهارده میلیون چهارده میلیون است، کم نیست. خب اگر یک وقتی آنها یک رأی بیشتری دادند، به رأی ما عمل کردند، یعنی به رأی ما چهارده میلیونی عمل کردند، چرا؟ برای این‌که ما که چهارده میلیون هستیم مثلاً به این آقا رأی دادیم، ما دو تا رأی دادیم، یک رأی به قانون اساسی دادیم، یک رأی به نماینده. آن رأی که ما به قانون اساسی دادیم رأی همه است، صد در صد است. این را همه ما گفتیم.
هر نامزدی که رأی بیشتری آورد، او نماینده ماست. این رأی ماست دیگر. یک رأی فرعی هم دادیم، مثلاً ما که می‌خواهیم این خانه را بسازیم، همه جمع شدیم که این خانه چند تا اتاق داشته باشد. همه ما رأی دادیم که این خانه مثلاً یک اتاق مطالعه داشته باشد، یک اتاق بزرگ باشد، یک اتاق پذیرایی باشد، شش تا اتاق باشد. همه ما رأی دادیم که این جا باید شش تا اتاق داشته باشد. بعد وقتی که در جزییات اختلاف کردیم، بعضی‌ها می‌گویند آن اتاق مثلاً بزرگتر باشد، آن اتاق کشیده‌تر باشد، بگوییم هر چی که اکثری گفتند برابر آن عمل می‌کنیم، خب، اگر اکثری گفتند که آن اتاق باید مثلاً شش در چهار باشد یا فلان باشد. ما چون قبلاً رأی دادیم که هرچی اکثریت گفت معتبر است، آن رأی ماست، آن رأی اصلی ماست، برابر این. اگر ما طبق رأی خودمان عمل بکنیم، اگر خدایی ناکرده تخلفی شد، مدرکی داشتیم ارائه می‌کنیم.
الان چند تا کار شده، یکی نشست خود نامزدهای محترم با شورای محترم نگهبان. یکی هم حتی مقام رهبری فرمودند اگر چنانچه احتیاجی دارند به بازشماری بعضی از صندوق‌ها، آن را هم بازشماری بکنند. اگر بخواهند به خیابان بکشند، آن دیگر کنترلش از دست شما خواهرها و برادرها، خارج خواهیم شد. بعد آن همه حادثه پیش می‌آید. نه معلوم است کی زد، نه معلوم است که چرا زدند، نه معلوم است که که را زدند. بنابراین اگر چنانچه ان‌شاءالله رحمان، ما در آن اصل اول که اختلافات سه‌گانه است را بررسی کنیم و این جوانب را هم در نظر بگیریم و همه این آقایان هم که این شورش را محکوم کردند، امروز هم که در روزنامه‌ها نوشتند که جناب آقای موسوی و آقایان دیگر شورش و اغتشاش را محکوم کردند، همه آنها محکوم کردند، مسئولین هم کردند، یک کاری نکنیم که این حضور مردم، یا این نظام، خدایی نکرده آسیب ببیند.
این دشمن اصلاً آماده است، یک قدمی است که خدایی نکرده یک آشوبی بشود، او استفاده بکند. من ضمن تقدیر از شما خواهران بزرگوار، جز دعوت به آرامش و نظم و سفارش، رعایت قانون و رعایت عرض کنم که شکایت‌های رسیده و بررسی آنها، عرضی ندارم، امیدوارم خداوند همه شما را در سایه ولیش از خیر و سعادت و صلاح و فلاح دنیا و آخرت برخوردار بفرماید. از این‌که وسیله پذیرایی هم نداشتیم عذرخواهی می‌کنیم، من شرمنده‌ام.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته




      
این مصاحبه قبل از انتخابات برگزار و آقای موسوی به سوالات تایم جواب داده اند. اینکه آیا سخنان ایشان درست یا نادرست یا بخشی از آن قابل خدشه است یا نیست را به خوانندگان واگذار میکنم.
مصاحبه مجله تایم با مهندس موسوی روز قبل از رای‌گیری
مردی که ممکن است احمدی‌نژاد را شکست دهد
تایم (جوکلین و ناهید صیام دوست، ترجمه فضل‌الله توکلی، منتشر شده در 12 ژوئن 2009 - 22 خرداد 1388):
روز قبل از انتخابات، میرحسین موسوی، کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان درخواست مصاحبه‌ی تایم را پذیرفت. مصاحبه در ساختمانی انجام شد که موسوی ـ معمار و هنرمند - خودش آن را طراحی کرده بود: یک هنرستان و گالری در مرکز تهران. موسوی که چندان کاریزماتیک نیست، اما به جای آن به معنای واقعی کلمه روشنفکر ـ هنرمند به چشم می‌آید به آرامی وارد یک اتاق کنفرانس ساده شد. محافظت چندانی نداشت و تنها چند مشاور او را همراهی می‌کردند و کت‌وشلواری سیاه و پیراهن راه‌راه آبی به تن کرده بود. به نظر می‌رسید سوالات ما را که به زبان انگلیسی بیان می‌شد درک می‌کند، هرچند به فارسی پاسخ می‌داد.
موسوی به آرام سخن گفتن شهرت دارد، اما این مبالغه‌آمیز است. سخن گفتن او به پچ‌پچ شبیه‌تر است. پاسخ‌های او به ما محتاطانه،‌ دقیق و البته گاهی به نحو شگفت‌آوری صاف و پوست‌کنده بود. او هنگامی که از شیوه‌ی تبلیغاتی احمدی‌نژاد سخن می‌گفت بسیار با تاکید و محکم حرف می‌زد. شیوه‌ای که حمله‌ی مستقیمی به همسر موسوی، زهرا رهنورد که هنرمند و از فعالان اجتماعی سیاسی است، در برداشت. «من فکر می‌کنم که او (احمدی‌نژاد) از هنجارهای اجتماعی فراتر رفت و به همین دلیل یک موج بر علیه‌ی خودش به راه انداخت. در کشور ما، در برابر یک مرد به همسرش اهانت نمی‌کنند. ضمن اینکه از یک رییس جمهور انتظار نمی‌رود به چنین مسایل خردی توجه نشان دهد.»
او همچنین از ادبیات تنش‌آفرینی احمدی‌نژاد در مسایل بین‌المللی مانند اسرائیل و هولوکاست انتقاد کرد: «در سیاست خارجی ما مسایل بنیادین را که در حوزه‌ی منافع ملی ما قرار می‌گیرند با جنجال‌طلبی خلط کرده‌ایم که بیشتر مصرف داخلی دارد.»
موسوی به طور غیر منتظره‌ای از اراده‌اش نسبت به مذاکره در باب ماهیت برنامه‌ی هسته‌ای ایران به صراحت سخن گفت.
او گفت که دو مساله وجود دارد: استفاده‌ی صلح آمیز از انرژی هسته‌ای که بر مبنای NTP حق ایران است و دیگری استفاده‌ی تسلیحاتی احتمالی «بشخصه من وجه دوم را که هم ابعاد فنی و هم ابعاد سیاسی دارد قابل مذاکره می‌دانم اما نمی‌پذیرم که کشورمان از حق بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای محروم شود.»
در جایگاه ریاست جمهوری، موسوی طبعاً کما بیش به اندازه‌ی رهبر معظم آیت‌الله علی خامنه‌ای قدرت نخواهد داشت. به خصوص در حوزه‌ی سیاست خارجی و امنیت ملی. اما او موکداً ابراز داشت که تجمعات خیابانی چشمگیر هفته‌های گذشته احتمالاً ماهیت ساختار قدرت را به نحوی بنیادین دگرگون خواهد ساخت و در واقع این اتفاق با فشار بر رهبر نسبت به پذیرش بیشتر افکار عمومی رخ خواهد داد. ما پرسیدیم اگر انتخابات را ببازد، آن وقت چه می‌شود. [او پاسخ داد:] «تغییر از مدتی قبل آغاز شده است. تنها بخشی از آن به پیروزی در انتخابات مربوط می‌شود و بخش‌های دیگر ادامه خواهند یافت و هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود.»
•    تایم: شما بخشی از انقلاب بودید. شما درباره تغییرات کشور از آن زمان تاکنون چه نظری دارید؟ و به نظر شما امام‌ خمینی در برابر این تغییرات چه موضعی می‌داشت؟
•    موسوی: امام خمینی همیشه از تغییرات استقبال می‌کرد. او معمولاً تغییرات را می‌پذیرفت و آنگاه تلاش می‌کرد تا آن را مدیریت کند.
•    آیا تغییرات در کشور شما را شگفت‌زده می‌کند و آیا این همان چیزی است که شما در زمان انقلاب انتظارش را داشتید؟
•    تغییرات زیادی هم در بعد داخلی و هم در بعد بین‌المللی رخ داده. اما چون برخی از این تغییرات سرکوب شدند. اکنون به نحو غیرمنتظره‌ای سر بر آورده‌اند.
•    آیا انتظار داشتید که این چنین غیره منتظره‌ سربرآورند؟
•    من در نخستین سخنرانی‌ام در دانشگاه تهران گفتم که مردم می‌توانند حالتی دوگانه داشته‌ باشند. آنها در عین حال که به ارزشهای انقلابی احترام می‌گذارند، نگاهی به جلو، به سوی تغییرات مدرن دارند، اگر شما به خیابان ولی‌عصر نگاه کنید در تمام مسیر از شمال تا جنوب مردمی با هر نوع پیش زمینه و با هر نوع پوشش و آداب و رسومی می‌بینید، اما همه‌ی آنها می‌توانند به خاطر یک هدف مشترک گردهم آیند.
•    کدام یک از دو جنبه‌ی این دوگانگی در ایران امروز برجسته‌تر است؟
•    این دوگانگی یک موضع اعتراضی و تقابلی به نمایشگاهی گذارد که اگر پذیرفته شود می‌تواند فرصت‌های ممتازی برای کشور خلق کند اما اگر پذیرفته نشود و سرکوب شود می‌تواند به یک تهدید مبدل شود.
•    آیا شیوه‌ی مبارزات انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در قبال شما و همسرتان، شما را شگفت زده کرده است و شما چه توضیحی درباره رفتار او دارید؟
•    او سبک خاصی در پیش گرفت اما من فکر نمی‌کنم تا اینجا پیش برود.
•    و به نظر شما چرا این کار را کرد؟
•    من فکر می‌کنم او مرزهای جامعه ما را پشت سر گذاشت و این علتی شد که موجی علیه او راه بیفتد. در جامعه ما مقابل یک مرد به همسرش اهانت روا نمی‌دارند. ضمن اینکه از جایگاه ریاست جمهوری انتظار نمی‌رود که به چنین امور جزیی و کم اهمیتی توجه نشان دهد. همچنین انتظار می‌رفت او بر مبنای آمار و ارقام سخن بگوید.
•    این مصاحبه بعد از انتخابات منتشر می‌شود و شما ممکن است در آن هنگام رییس جمهور باشید. آخرین رییس جمهور اصلاح طلب محمد خاتمی که اکنون از شما حمایت می‌کند روزهای سختی در تعامل با رهبری سپری کرد. آیا فکر می‌کنید اوضاع برای شما فرق می‌کند؟
•    ارکان مختلف در سیستم قدرت در جامعه وجود دارد که باید به نحو شایسته‌ای باهم در تعامل باشند. این واقعیت نظام ماست.و من در پی آنم که این ارتباط را چه در گفتگوها و چه در اجرای مسوولیتهای قانونی‌ام برقرار سازم. من معتقدم که می‌توانم این تعامل را به نقطه‌ی توازن برسانم.
•    آیا شما معتقدید که اصلاح طلبان خیلی پیش رفتند و به این نقطه‌ی توازن توجه کافی نشان ندادند؟
•    دوره‌ی خاتمی بعد از هشت سال به پایان رسید، اما او اگر در قدرت می‌ماند کسی چه می‌داند شاید توازن بین رهبر و قوای دیگر سرانجام برقرار می‌شد. اما ما یک سیستم تقسیم قدرت خاصی در ایران داریم. رهبر قدرت و اختیارات مشخصی دارد و رییس جمهور اختیارات دیگری و تعادل بین این قدرت‌ها امکان پذیر است.
•    شما و رهبر هر دو اهل خامنه‌ هستید. وقتی شما نخست وزیر بودید، این گونه به گوش می‌رسید که در روابطتان با ایشان اختلاف نظر و اصطحکاک دارید. آیا فکر نمی‌کنید این مساله در صورت پیروزی شما، مشکل ساز شود؟
•    اختلاف ما در آن زمان در قانون اساسی ریشه داشت.اما الان حیطه‌ی اختیارات به نحو چشمگیری شفاف‌تر و روشن‌تر در قانون اساسی (اصلاح شده) بیان شده است. فضای بسیار بیشتری برای هماهنگ شدن وجود دارد.
•    شما در خلال مبارزات انتخاباتی در باب سیاست خارجی خیلی حرف نزده‌اید. اگر شما انتخاب شوید. آیا سیاست خارجی شما با آنچه اکنون جریان دارد ـ به خصوص در قبال آمریکا ـ متفاوت خواهد بود؟
•    معنای سیاست خارجی تنها رابطه با یک کشور نیست. آمریکا یکی از کشورهاست. انتقادی که من داشته‌ام این بوده که ما از پتانسیل عظیمی که برای ایجاد دیپلماسی موثر داریم، استفاده نکرده‌ایم. در سیاست خارجی‌مان مسایل و موضوعات بنیادینی را که در شمار منافع ملی ما هستند با جنجال آفرینی که بیشتر مصرف داخلی دارد، خلط کرده‌ایم.
•    با تغییر دولت آیا به نظر شما در موضع ایران در برنامه‌ی انرژی هسته‌ای تغییری به وجود می‌آید؟
•    ممکن است روشها را تغییر دهیم. راجع به انرژی هسته‌ای دو مقوله وجود دارد: یکی حق‌ها برای استفاده از انرژی هسته‌ای که قابل مذاکره نیست. دیگری به نگرانی‌های مربوط می‌شود که نسبت به انحراف برنامه‌ی هسته‌ای به سمت تسلیحاتی شدن وجود دارد. من به‌شخصه اعتقاد دارم که مقوله دوم که هم فنی و هم سیاسی است قابل مذاکر است. ما از حق کشورمان نسبت به انرژی هسته‌ای چشم‌پوشی نخواهیم کرد.
•    به نظر شما باراک اوباما برای برقراری روابط بهتر بین ایران و امریکا جدیت بیشتری دارد؟ و اگر شما این امر را امکان پذیر می‌دانید برای دست‌یابی به آن چه باید کرد؟
•    اوباما دغدغه‌های خود را چندین بار تکرار کرده است و این به خودی خود فضای خوبی برای تلقی این مسایل به وجود آورده است. ما امیدواریم کته این صحبت‌ها با اقدامات عملی همراه شوند و ادامه یابند.
•    چه نوع اقداماتی انتظار دارید از طرف مقابل ببینید؟
•    من شنیده ام که او نسبت به کودتای 1953 (28 مرداد 32) ابراز تاسف کرده است. و این خود یک قدم مثبت است. چون ذهنیت‌های منفی‌ای که در مردم ما وجود دارد، کاهش خواهد داد.
•    چهار سال بعد، اگر شما انتخاب رییس جمهور منتخب باشید، دوست دارید مردم راجع به موسوی چه بگویند؟ دوست دارید چه یادگاری از خود بر جای گذارید؟
•    وقتی انقلاب شد، من یک روستایی بودم. انقلاب مرا بالا برد و الان افراد زیادی مرا از خود جدا نمی‌بینند. اگر من رییس جمهور شود، امیدوارم مردم همان احساسی را نسبت به من داشته باشند که آن هنگام نسبت به من به عنوان فرزند خود داشتند. کسی که با اخلاص تام سعی خود را می‌کند که برای آنها کار کند. من این را امتحان کرده‌ام: مردم بیشتر از آنکه به نتایج توجه کنند به درستکاری اهمیت می‌دهند.
•    اگر شما پیروز نشوید، به این همه جوان که در خیابانها رقص کنان و لبخند بر لب و شادند، چه خواهید گفت؟ به تمام طرفداران خود اگر پیروز نشوید، چه خواهید گفت؟
•    پیام من قبلاً به آنها رسیده است. تغییر از مدتی قبل آغاز شده است. تنها بخشی از این تغییر به پیروزی در انتخابات مربوط می‌شود. بخشهای دیگر ادامه خواهند یافت و هیچ عقبگردی در کار نیست.
•     در کابینه شما چند زن حضور خواهند داشت؟
•    عددش را نمی‌دانم، اما وزیران زن خواهم داشت. اگر رییس جمهور شوم به آنها اعلام خواهم کرد.
•    آیا همسر شما یکی از آنها خواهد بود؟
•    همسر من از پست‌های سیاسی فرار می‌کند. من فکر نمی‌کنم که اصلاً و ابداً او به داشتن یک جایگاه سیاسی علاقه‌مند باشد. اما البته او همیشه در کنار من به عنوان یک مشاور حضور داشته و خواهند داشت.




      

اول، علم و دانش: در کشف الغمة از حافظ عبد العزیز بن اخضر جنابذى در کتابش موسوم به معالم العترة الطاهرة از حکم بن عتیبه نقل شده است که در مورد آیه ان فى ذلک لایات للمتوسمین (1) گفت: «به خدا سوگند محمد بن على در ردیف همین هوشمندان است» .در صفحات بعد سخن ابو زرعه را نقل خواهیم کرد که گفته است: به جان خودم ابو جعفر از بزرگ‏ترین دانشمندان است.

ابو نعیم در حلیة الاولیاء نوشته است:ادامه مطلب...



      
 


دیشب این طبع ، بی‌قرار شما
خواست عرض ارادتی بکند
دست کم از دل شکسته ی ‌تان
واژه‌هایم عیادتی بکند
***
چشم بد دور، عمرتان بسیار
کس نبیند ملالتان آقا!
ما نمردیم خون دل بخوری
تخت باشد خیالتان آقا!
***
چیست روباه در برابر شیر؟!
چه نیازی به امر یا گفته؟!
تو فقط ابرویی به هم آور
می‌شود خواب دشمن آشفته
***
هست خاموشی‌ات پر از فریاد
در تو آرامشی است طوفانی
«الذی انزل السکینه» تو را
کرده سرشار از فراوانی
***
واژه‌ها از لبت تراویدند
پرصلابت، پرعاطفه، پرشور
آفریدند در دل مردم
عزت، آمادگی، حماسه، حضور
***
این حماسه همه ز یمن تو بود
گرچه از آن مردمش خواندی
رهبرا! تا ابد ولی محبوب
در دل عاشقان خود ماندی
***
سهم دلدادگان تو سلوی
قسمتِ دشمنان تو سجیل
رهبری نیست در جهان جز تو
که ز امت چنین کند تجلیل
***
نسل سوم چو نسل اول هست
با شعف با شعور با باور
جاری است انقلاب چون کوثر
هان! «فصل لربک وانحر»
***
گرچه در باغ سینه‌ات داری
لطف‌ها، مهرها، محبت‌ها
گفتی اما نمی‌روی چو حسین
تا ابد زیر بار بدعت‌ها!
***
ناگهان در نماز جمعه شهر
عطر محراب جمکران گل کرد
بغض تو تا شکست بر لب‌ها
ذکر یا صاحب الزمان (عج) گل کرد
***
جان ایران! چه شد که جانت را
جان ناقابلی گمان کردی؟!
آبروی همه مسلمانان
اشک ما را چرا درآوردی؟!
***
جسم تو کامل است، ناقص نیست
می‌دهد عطر یک بغل گل یاس
دستت اما حکایتی دارد...
رَحِمَ اللهُ عَمِی العباس!


حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی







      

در شب میلاد آخرین بازمانده کربلای عطش (بنا به روایتی سوم ماه صفر یا اول رجب)، اشکهای چشمانمان مضاعف میشود و طپش قلبمان سنگین تر از دیروز و دستهایمان بر پنجره های سخت قبرستان غریب و دلگیر بقیع گره میخورد، آنجا که مأوی شکافنده دانش هاست.
چشم هایت را می بندی و دیوار بقیع را در برابرت می‌‌‌‌یابی و آنگاه که شبکه های پنجره را لمس می‌کنی مرغ جانت پر می کشد که بر مزار های مطهر و پاکشان حضور یابی، صورت بر خاک معطرشان بگذاری و با سوز دل غربت اشان را گریه کنی. این جا مدینه است این جا بقیع است و این چهار بقعه تاریک و مظلوم ... چهار قبر مظلوم را می‌نگری که تنها با سنگی بر روی آنها نشان از مزار شریف گلی از بوستان محمد (ص) دارند.

گل ستاره وجود حضرت باقر در آسمان شیعه تابیدن گرفت؛ امامی کهادامه مطلب...



      

     

 بدان که شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب مى‏گویند و از براى آن عملى از حضرت رسول صلى الله علیه و آله وارد شده با فضیلت بسیار که سید در اقبال و علامه در اجازه بنى زهره نقل...

 بدان که شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب مى‏گویند و از براى آن عملى
از حضرت رسول صلى الله علیه و آله وارد شده
ادامه مطلب...



      
<   <<   11   12      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم