سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره ما
جستجو

مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
کاربردی
ابر برچسب ها

تعداد سلول‌های عصبی یا نورون‌ها (neurone) در مغز به اندازه تعداد ستارگان کهکشان راه شیری یا 166 برابر جمعیت روی کره زمین، یعنی حدود صد میلیارد است.

این نورون‌ها یا سلول ‌های تخصص‌ یافته مغز می ‌‌توانند در غشای پوشاننده بیرونی خود تکانه‌های الکتریکی کم‌ ولتاژی ایجاد کنند. در واقع اگر کل قدرت الکتریکی سلول‌‌های مغز را جمع کنید می‌ توانید تنها یک لامپ 10 وات را روشن کنید!

این ضربان‌های الکتریکی در طول دنباله‌ های رشته ‌مانند تخصص‌ یافته این سلول‌ ها که آکسون نام دارند، حرکت می کنند و در انتهای آن ها باعث رها شدن مواد شیمیایی می‌ شوند که پیام را به سایر بخش‌های مغز منتقل می کنند.

به نظر می ‌رسد که همین ضربان‌های الکتریکی که ماهیتی دوتایی "همه یا هیچ" دارند، اطلاعات درباره دنیای خارج را حمل می ‌کنند: این که من چه چیزی را می ‌بینم؟ این که گرسنه هستم یا نه؟ این که به کدام مسیری باید حرکت کنم؟ و ... .

اما کدها یا رمزهای این ضربان‌های چندهزارم ‌ثانیه ‌ای ولتاژ الکتریکی، چه هستند؟

این ضربان‌ها ممکن است در مکان‌های مختلف مغز در زمان ‌های مختلف، معانی مختلفی داشته باشند.

در بخش‌ های مغز و نخاع یا دستگاه عصبی مرکزی سرعت این ضربان‌های الکتریکی اغلب به طور آشکار با خصوصیات قابل ‌تعریف دنیای خارج مانند وجود یک رنگ یا یک چهره تطبیق می‌ کنند.

در دستگاه‌ عصبی محیطی (یعنی در اعصابی که به اندام‌ های مختلف بدن می ‌روند) ضربان‌های الکتریکی بیشتر بیان گر حرارت بالاتر، یا صدای بلندتر یا انقباض عضلانی قوی ‌تر است.

اما هنگامی که به عمق مغز می ‌رسیم، به گروه‌هایی از نورون‌ها برخورد می ‌کنیم که در پدیده‌های بسیار پیچیده‌ تر مانند یادآوری وقایع، قضاوت بر مبنای ارزش‌ها، شبیه‌ سازی آینده‌های محتمل، تمایل به جفت ‌‌یابی و مانند این ها دخیل‌ هستند و در چنین جاهایی رمزگشایی از این پیام‌های الکتریکی بسیار مشکل می‌ شود.

مغز

چالشی که در این جا با آن روبرو هستید مانند این است که شما سرپوش یک کامپیوتر را بردارید و با اندازه‌ گیری فعالیت چند ترانزیستور درون آن که میان دو ولتاژ بالا و پایین نوسان می‌ کند، بخواهید محتوای صفحات اینترنتی را که فرد کاربر این کامپیوتر در حال مرور کردن آنهاست، حدس بزنید!

احتمال دارد که اطلاعات ذهنی ما نه در سلول‌هایی منفرد، بلکه در گروه‌هایی از سلول‌ها و الگوهای فعالیت‌های آن ها ذخیره شود.

اما در حال حاضر روشن نیست که چگونه می‌ توان مشخص کرد که کدام نورون‌ها به یک گروه خاص تعلق دارند و بدتر این که تکنولوژی‌های فعلی (مانند قراردادن مستقیم الکترودهای ظریف درون مغز) برای اندازه‌ گیر ی همزمان فعالیت‌های چند هزار نورون مناسب نیستند.

حتی بررسی اتصالات یک نورن منفرد هم آسان نیست. یک نورون معمولی در قشر مغز از حدود 10000 نورون دیگر پیام دریافت می ‌کند.

گرچه تغییرات ولتاژ الکتریکی می‌ تواند به سرعت پیام‌ها را در مغز هدایت کند، این ضربان‌های الکتریکی ممکن است تنها شیوه( یا حتی شیوه اصلی) انتقال اطلاعات در دستگاه عصبی نباشد.

پژوهش‌های آینده‌ نگر در حال بررسی سایر انتقال‌ دهنده‌های احتمالی اطلاعات هستند، از جمله: سلول‌های گلیال( سلول‌های مغزی که اطلاعات نسبتا کمی از آن ها داریم و نسبت به نورون‌ها یا سلول‌های تخصص ‌یافته عصبی ده برابر تعداد بیشتری دارند)، سایر انواع ساز و کارهای پیام ‌رسانی میان سلول‌ها(مانند پپتیدها و سایر مواد شیمیایی به تازگی کشف‌ شده) و آبشارهای بیوشیمیایی که درون سلول‌ها رخ می ‌دهند.





      

به گزارش شبکه ایران به نقل از آنتی‌وار، "جان کول"  استاد دانشگاه میشیگان آمریکا و محقق بزرگ در زمینه تاریخ ادیان در مقاله‌ای نوشت: 10 باور درباره ایرانیان رواج دارد که به دور از واقعیت است.

وی در توضیح این 10 باور و اصل حقیقت ماجرا نوشت:

اولین باور : ایران متجاوز است و برای اسراییل، ‌آمریکا و همسایگانش تهدید به شمار می‌رود.

حقیقت: تاریخ ایران هیچ تجاوزگری را به خاطر ندارد و دکترین نظامی مقامات ایرانی "پیشدست نبودن در حمله" است و این دکترین دفاعی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران و فرمانده کل قوا در ایران است.

دومین باور : ایران کشوری جنگ طلب با تسلیحات خطرناک است که برای صلح جهانی خطرناک می‌باشد.

حقیقت: بودجه نظامی سالانه ایران 6 میلیارد دلار است درحالی که بودجه نظامی سوئد،‌ سنگاپور و یونان بسیار بیشتر است. قابل توجه است که ایران حدود 70 میلیون جمعیت دارد که در مقایسه با کشورهای مذکور از کثرت جمعیت بیشتری برخوردار است و آن کشورها بسیار کوچکتر از ایران هستند اما دارای بودجه نظامی بیشتری هستند و ایران در مقایسه با سایر کشورها و کشورهای خاورمیانه مانند امارات متحده عربی، بودجه کمتری را صرف امور نظامی می‌کند.

باور سوم : ایران اسراییل را تهدید به حمله نظامی کرده تا " اسراییل را از روی نقشه محو کند".

حقیقت: هیچ مقام اجرایی ایران اسراییل را به حمله نظامی تهدید نکرده است زیرا دکترین نظامی ایران مبنی بر" عدم حمله پیشدستانه" است. رییس‌جمهور ایران نیز تاکید کرده است که کشورش تهدیدی برای هیچ‌کس محسوب نمی‌شود حتی اسراییل.

تاریخ ایران هیچ تجاوزگری را به خاطر ندارد و دکترین نظامی مقامات ایرانی "پیشدست نبودن در حمله" است و این دکترین دفاعی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران و فرمانده کل قوا در ایران است

باور چهارم : آیا احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران تهدید نکرده است که "اسراییل را از نقشه محو خواهد کرد"؟

حقیقت: احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران سخن آیت‌الله خمینی را که گفته بود" این رژیم اشغالگر قدس باید از صفحه روزگار محو شود" را بیان کرده است. این به معنای این نیست که ایران با تانک یا موشک به اسراییل حمله می‌کند. این بدین معناست که این رژیم مانند اتحاد جماهیر شوری از هم می‌پاشد و تهدید به کشتن کسی مطرح نیست.

باور پنجم : مگر ایرانیان منکر هولوکاست نیستند؟

حقیقت: بعضی بله و بعضی خیر. برخی از ایرانیان دانشگاهی هولوکاست را قبول دارند اما برخی دیگر هولوکاست را افسانه می‌دانند و برخی نیز معتقدند نباید بدون تحقیق چنین پدیده‌ای را پذیرفت. اما هیچ‌کدام اسراییل را به این دلیل نمی‌خواهند مورد حمله قرار دهند.

باور ششم : ایران مانند کره شمالی دارای برنامه تسلیحات هسته‌ای فعال است و هر دوی آن‌ها تهدیدی برای جهان هستند.

حقیقت: ایران دارای تاسیسات هسته‌ای نطنز  در نزدیکی اصفهان است که بنابر اظهاراتشان برای تولید انرژی است. همه مقامات ایرانی استفاده از این تسلیحات را برای ساخت بمب هسته‌ای رد کرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مکرر اعلام کرده است که مدارکی که اثبات کننده تلاش ایران برای ساخت بمب ‌اتمی باشد نیافته است و گزارش سال 2007 نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز این امر را تاکید کرده است که ایران دارای برنامه‌های تحقیقاتی تولید بمب‌هسته‌ای نیست. باید توجه داشت: آلمان، اسراییل و اخیراً اروپا که به برنامه‌های هسته‌ای ایران بدبین شده‌اند، پیش از این نیز درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق اشتباه بدی کردند.

باور هفتم : غرب اخیراً تاسیسات هسته‌ای مخفی ایران را که برای تولید تسلیحات هسته‌ای است، در نزدیکی قم کشف کرده است.

حقیقت: ‌ایران هفته گذشته در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از احداث دومین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم خود خبر داد که برای مصارف صلح‌آمیز کاربرد دارد. در آن هیچ‌گونه تجیهیزات هسته‌ای فعلاً وجود ندارد و به صورت تکنیکی ایران قانون منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را نقض نکرده است. ایران به آژانس اجازه داده تا از این تاسیسات بازدید شود و نمی‌تواند در این کارخانه که زیر نظر بازرسان آژانس قرار خواهد گرفت بمب‌ تولید کند همانطور که در نطنز نمی‌تواند. اما آمریکایی‌ها هنوز تهدید می‌کنند که تاسیسات نطنز را هدف حمله قرار خواهند داد.

باور هشتم : جهان باید ایران را نه تنها به خاطر برنامه ‌هسته‌ای این کشور بلکه به دلیل رژیم ظالم حاکم بر آن که بنا به باور برخی در انتخابات هم تقلب کرده‌ تحریم کند.

حقیقت: اصلاح‌طلبان که در انتخابات ریاست جمهوری شکست خوردند از جامعه جهانی خواسته‌اند که از تحریم ایران خودداری کند زیرا این تحریم‌ها به مردم ایران صدمه می‌زند و در حقیقت با نظام حاکم بر این کشور در تضاد نیستند.

باور نهم : رژیم ایران غیرقانونی و ظالم است و نباید با آن‌ها وارد همکاری شد.

حقیقت: اگر رجال سیاسی ایران غیرقانونی و ظالم هستند پس چرا به هیچ‌یک از همسایگان خود حمله نمی‌کنند؟ صدام حسین رییس جمهور عراق ایران و کویت را مورد حمله قرار داد، اسراییل به بیش از یک همسایه خود حمله کرده است. اما ایران هیچ جنگی را شروع نکرده است. سردمداران آمریکا نیز یکی از گروه‌هایی هستند که چین را به دلیل داشتن دانش هسته‌ای تهدید به حمله کرده ‌بودند.

ایران در مقایسه با سایر کشورها و کشورهای خاورمیانه مانند امارات متحده عربی، بودجه کمتری را صرف امور نظامی می‌کند

باور دهم : جامعه جهانی نباید از تحریم ایران عقب‌نشینی کند و نباید نسبت به این کشور نگران نباشد حتی در صورتی که این کشور یک تهدید هسته‌ای نباشد.

حقیقت: ‌تاسیسات هسته‌ای که ایران از آنها استفاده می‌کند برای بازرسان آژانس برای بازدید باز است. این روزها به راحتی می‌توان گفت که کدام کشورها در صدد ساخت بمب‌اتمی هستند. آنهایی که درصدد ساخت تاسیساتی برای تولید آب سبک هستند(برای ساخت بمب اتم نامناسب است) یا کشورهایی که درحال ساخت تاسیسات برای تولید آب سنگین هستند( برای ساخت بمب اتم مناسب است)؟

اما کارخانه‌هایی که توان غنی‌سازی اورانیوم تا 5 درصد را دارند و دائم از سوی بازرسان آژانس مورد بررسی قرار می‌گیرد چطور می‌توانند به غنی‌سازی تا 90 درصد که برای ساخت بمب‌اتم مناسب است برسند. اسراییل، پاکستان و هند خطرناک‌تر از ایران هستند زیرا این‌ها از امضای قرارداد منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده‌اند و هیچ یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز به آن‌ها کاری ندارند.





      

براساس گزارش منتشر شده سازمان توسعه انسانی ملل متحد رتبه ایران از لحاظ توسعه انسانی در بین 192 کشور عضو سازمان ملل متحد 88 اعلام شد.

 سازمان ملل متحد هرساله گزارش‌هایی از شاخص توسعه‌انسانی کشورهای عضو سازمان ملل متحد منتشر می‌کند که در آن وضعیت پیشرفت و توسعه کشورها به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته اعلام می شود. علاوه بر آن، این سازمان در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی گزارش‌هایی در این راستا منتشر می‌کند تا برنامه‌ریزان کشورها وضعیت خود را دربین کشورهای دیگر مورد بررسی قرار دهند.

در آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان توسعه انسانی ملل متحد که امروز بر خروجی سایت سازمان توسعه انسانی قرار گرفت، برخی از شاخص‌های اعلام شده مرتبط با وضعیت اقتصادی ایران نامشخص و بدون عدد اعلام شده است. این درحالی است که در میان 192 کشور مورد بررسی کمترین حجم اطلاعات و گزارش درباره مسایلی مانند حقوق بشر، خط فقر و همچنین میزان مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور مربوط به ایران است که عددی در این رابطه درج نشده است.

براساس گزارش منتشر شده سازمان توسعه انسانی ملل متحد رتبه ایران از لحاظ توسعه انسانی در بین 192 کشور عضو سازمان ملل متحد 88 اعلام شد

معمولا"بخش‌های کارشناسی سازمان‌های بین‌المللی تمام اطلاعات مربوط به گزارش‌های رسمی را از منابع رسمی کشورها دریافت می‌کنند و تحلیل‌های انجام شده غالبا براین اساس منتشر می‌شود. از همین رو اعلام کاهش ضریب جینی که در گزارش مذکور به آن اشاره شده، منطبق براظهارات مقامات رسمی کشور و منابع آماری کشور است؛ این درحالی است که طی سال‌های اخیر بیشترین اعتراض‌ها از سوی کارشناسان اقتصادی مبنی بر غیر واقعی بودن آمارهای منتشره از وضعیت ضریب جنینی(شاخص توزیع عادلانه درآمد) منعکس شده است.

سال گذشته رتبه ایران 84 بود که امسال با 4 پله نزول به 88 رسیده است. برای آشنایی با اینکه شاخص توسعه انسانی چیست و همچنین اطلاع از وضعیت ایران در سال گذشته به اینجا مراجعه نمایید.
گزارش نزدیک به واقعیت سرمایه گذاری خارجی

در گزارش توسعه انسانی UNDP وضعیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی درایران پایین‌تر از کشورهایی مانند:ارمنستان، کوبا، ونزوئلا، شیلی، عمان، پاناما، جمهوری دمینیکن، مونته نگرو، اکوادور و آذربایجان اعلام شده است.

براساس این گزارش میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم ‌خارجی در سال 2007 یک میلیارد و 115 میلیون دلار گزارش شده است، این در حالی است که بهروز علیشیری رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی چندی پیش از تصویب 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبرداد. این اظهارات با توجه به گزارش اخیر آنکتاد که از کاهش10درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی خبرداده است، به نظر اغراق آمیز می‌رسد.

UNDP بر روی کاهش فقر، ایجاد دولت‌های دموکراتیک، آموزش راه‌های پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر ایدز، حفظ محیط زیست و انرژی و مقابله با بحران‌ها و بازسازی و اصلاح، تمرکز دارد. UNDP، همچنین کشورها را در مورد حمایت از حقوق بشر و پررنگ‌تر شدن حضور زنان در تمامی برنامه‌ها تشویق می‌کند.

برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا UNDP، بزرگترین مرجع کمک کننده برای توسعه کشورها در سطح جهان است. مدیر اجرایی برنامه این سازمان UNDP سومین عضو ارشد سازمان ملل متحد پس از معاون سازمان ملل متحد و جانشین وی است.





      
خداشناسی در اشعار سعدی، اقبال، بهار و سهراب سپهری  
سعدی شیرازی» که به خودی خود کلامش از شیرینی و حلاوت خاصی برخوردار است و به قول خودش «قیامت می کنی سعدی بدین شیرین سخن گفتن» وقتی از خداوند تبارک و تعالی سخن می گوید و جلوه های خداوندی را در کلامش به تصویر می کشد، شیرینی سخنش مضاعف شده و در عذوبت کلام، او را نظیری و رقیبی نیست. سعدی معتقد است همه موجودات، خدا را تسبیح می کنند و یاد و نامش را از خاطر نمی برند.«هر گل و برگی که هست یاد خدا می کند/ بلبل و قمری چه خواند یاد خداوندگار»
سپس با این کلام انسان را نکوهش می کند که «چون بنده خدای خویش خواند/ باید که به جز خدا نداند». در نظر سعدی مردان خدا چون در سایه لطف خداوندی به سر می برند و در طریقت جز حضرت حق جل و اعلی را تمنا نمی کنند و پیوسته از منبع نور الهی وجودشان مستفیض می شود و تاریکی برای آنان معنا و مفهومی ندارد؛ زیرا اینان منور به نور الهی می باشند.
«شب مردان خدا روز جهان افروز است/ روشنان را به حقیقت شب ظلمانی نیست»
خود سعدی گویا در سایه لطف الهی به سر می برده، چون گفته است «سعدی مگر به سایه لطف خدا رود» شیخ اجل عقیده دارد که مردان خدا چون در مملکت حضرت خداوندی طی طریق می نمایند، از غربت هراسی ندارند؛ چرا که پیوسته در خانه یار احساس دلتنگی به عاشق حقیقی دست نمی دهد. ادامه مطلب...



      
تولد
سهراب سپهری، در پانزدهم مهرماه 1307 در شهر کاشان به دنیا آمد. پدرش اسد اللّه‏ سپهری، کارمند اداره پست و تلگراف و اهل هنر و ادب بود. جدّ فروغ ایران مادر سهراب، به محمد تقی خان ملک المورخین، نویسنده کتاب ناسخ التواریخ می‏رسد. سهراب دوره شش ساله ابتدایی را در کاشان گذرانْد و در مهرماه 1319، به دوره دبیرستان و پس از آن به دانشکده هنرهای زیبای تهران قدم نهاد و رشته نقاشی را با رتبه اول به پایان رسانید. گاه اشعارش در مجلات ادبی، هنری چاپ و چندین بار نمایشگاه انفرادی نقاشی‏هایش برپا می‏شد که مورد استقبال خاص و عام قرار می‏گرفت. در سال 1355، مجموعه‏ای، به نام هشت کتاب منتشر گرداند. سرانجام سهراب اوّل اردیبهشت 1359، به دلیل بیماری سرطان خون به ابدیّت پیوست. او را در صحن امامزاده سلطان علی، در دهستان مشهدِ اردهال به خاک سپردند.
ویژگی‏های اخلاقی سهراب
مشفق کاشانی درباره سهراب می‏گوید: «سهراب سپهری ذاتا انسانی مؤدّب، فروتن، مهربان، بردبار و گوشه گیر و ساده زیست بود. در تمام دورانی که با من در کاشان بود، از او دروغ نشنیدم. در صداقت او تردید وجود نداشت و حالات و رفتار او برای همه دوستانش، سرمشق زندگی و آزادی و آزاداندیشی بود». پری‏دخت سپهری، خواهر سهراب، درباره خصوصیات روحی او می‏گوید: «سهراب، دوستدار انسان‏ها بود و همه را پاک و خالص می‏انگاشت و به همه اعتماد داشت. اگر کسی از او درخواست چیزی می‏کرد، نمی‏توانست و نمی‏خواست پاسخ منفی دهد. اغلب روز پیش از شروع نمایشگاه آثارش، بر چند تابلوی برجسته مورد علاقه دوستانش، علامت فروشی نیست، می‏زد و آن‏ها را می‏بخشید».ادامه مطلب...



      

درگذشت سهراب سپهری

 چکیده
سهراب سپهری، شاعر نوپردازی است که از اوان زندگی، با هنر، فرهنگ و ادب رشد یافت. کودکی او با شادی و کنجکاوی؛ نوجوانی‏اش با پرسش و رسیدن به دانایی و بزرگ‏سالی‏اش با درک حقایق همراه شد. او همواره به احساس‏های پاک و ظریفش بها می‏داد و با ایمان و اندیشه‏ای پاک در مسیر شناخت گام می‏گذاشت: شناخت خود، شناخت خدای خود و حقیقت برپا خاسته از این دو در طبیعت همیشه زنده اطرافش. در این مقاله، به زندگی و شعر سهراب می‏پردازیم و از او سخن می‏گوییم.
تولد
سهراب سپهری، در 15 مهر 1307 دیده به جهان گشود. او کودکی را در کاشان، در باغ اجدادی گذراند که در محله دروازه عطا قرار داشت.
اهل کاشانم / روزگارم بد نیست / تکه نانی دارم / خرده هوشی / سر سوزن ذوقی / مادری دارم بهتر از برگ درخت / دوستانی بهتر از آب روان / و خدایی که در این نزدیکی است: لای این شب بوها / پای آن کاج بلند / روی آگاهی آب / روی قانون گیاه.
پدرش، اسداللّه‏ خان سپهری و مادرش، فروغ سپهری نام داشتند. سهراب، به جز سرودن شعر، نقاشی هم می‏کرد.
اهل کاشانم / پیشه‏ام نقاشی است / گاه گاهی قفسی می‏سازم با رنگ / می‏فروشم به شما / تا به آواز شقایق که در آن زندانی است / دل تنهایی‏تان تازه شود.ادامه مطلب...



      

اول دقت، بعد استفاده

 

دانستنی هایی درباره ظروف یکبار مصرف

استفاده نادرست از ظروف یکبار مصرف مى‏تواند موجب آزاد شدن مواد آلى و ترکیبات موجود در دیواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذایى شود که مصرف آنها براى سلامتى خطرناک است.
ظروف یکبار مصرف که براى مواد غذایى داغ استفاده مى‏شود، به علت ضعیف بودن این مواد در مقابل حرارت، باعث آزاد شدن مونومرهایى مى‏شود که این مونومرها چون شیمیایى هستند سلامت انسان را به خطر مى‏اندازند و موجب بروز سرطان مى‏شوند.
فرو رفتگى، ذوب شدن قسمت‏هایى از ظروف یکبار مصرف و در صورت استفاده از ظروف رنگى، پخش مواد رنگى به داخل مواد غذایى از جمله نشانه‏هایى است که افراد مى‏توانند در هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف به آن دقت کنند.
ظروف یکبار مصرف، بى‏رنگ و شفاف فقط براى اغذیه و نوشیدنى‏هاى سرد مناسب هستند و نباید براى نوشیدنى‏ها و غذاهاى داغ استفاده شوند.ادامه مطلب...



      
فیس بوک

تکنولوژی ارتباطات آنقدر پیچیده و قدرتمند است که قادر است هر زمان به شکلی متفاوت و متنوع، مخاطبانی را سرگرم خویش سازد. به این ترتیب پدیده ای که تا دیروز، شمار اندکی آن را می شناختند، امروز آنچنان شناخته شده که عده زیادی در مورد آن سخن می گویند. البته پر واضح است که موقعیت های اجتماعی در همه گیر شدن یک پدیده، تاثیر بسزایی دارند.

اما پدیده ای که مورد نظر این نوشتار است، فیس بوک است. فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی آن لاین در دنیاست. موسس و بنیانگذار رسمی سایت فیس بوک، فردی به نام مارک زوکربرگ ( Mark Zuckerberg )، متولد 1984 میلادی که در شهر نیویورک آمریکا است. وی، یهودی‌ مذهب است که به گفته خود ملحد ( Atheist ) می باشد، نسخه نرم‌افزاری فیس بوک را درسال 2004 میلادی، در دوران دانشجویی در دانشگاه هاروارد به نام خود ثبت نمود اما مدتی بعد از این اقدام، سه همکلاسی زوکربرگ از او شکایت کردند که او در واقع نرم‌افزار( ConnectU ) را از آنها ربوده و در نهایت پس ازسه سال تلاش در سال 2008 میلادی با قرار دادگاه، زوکربرگ مجبور به پرداخت غرامتی معادل 65 میلیون دلار به آنها شد.

آنچه مشخص است اینکه این سایت در حال حاضر به بزرگترین سایت اجتماعی با تعداد بسیار زیادی از کاربران تبدیل شده که این حاکی از قدرت گردانندگان این سایت در ایجاد فضایی برای جذب مخاطب بوده است. اما در کنار موفقیت های به دست امده توسط این سایت، رسوایی هایی هم وجود داشته است.

فیس بوک در حال حاضر به بزرگترین سایت اجتماعی با تعداد بسیار زیادی کاربر از سراسر جهان تبدیل شده است.ادامه مطلب...



      
آیت الله جوادی آملی

«حضرت آیت‏الله العظمی جوادی آملی» در درس تفسیر امروز خود، به یکی از شبهات جدید وهابیت درباره مصائب حضرت فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ پرداختند، و بر مظلومیت ایشان اشک ریختند.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت (ع) ـ ابنا ـ درس تفسیر آیت‏الله جوادی آملی امروز یکشنبه 12/7/1388 حال و هوایی دیگر داشت.

ایشان که در این درس به آیه 6 سوره مبارکه مریم (یرِثُنی و یرِثُ من آل یعقوب) رسیده‏ بودند این آیه را یکی از پاسخ‏های حضرت زهرا ـ علیها السلام ـ به غاصبان فدک برشمردند و در ضمن آن، به شبهه‏ای قدیمی که بتازگی درباره از سوی برخی وهابیون افراطی مطرح شده است پاسخ گفتند.

اخیراً «عثمان الخمیس» روحانی بشدت افراطی وهابی، در برنامه خود در "شبکه ماهواره‏ای الصفا" به حدیث جعلی «نحن معاشر الانبیاء لانورّث ، ما ترکناه صدقة» استناد کرده و فدک را حق حضرت فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ ندانست. وی در این برنامه‏ها به زعم خود تلاش کرد تا با دلایل متعدد ثابت کند که منظور آیات قرآن  از ارثی که انبیاء باقی گذاشتند تنها "علم و نبوت" است.

در پاسخ به این اظهارات بی‏پایه، مفسّر و متأله بزرگ معاصر، آیت‏الله عبدالله جوادی آملی با توضیح خطبه فدکیه حضرت زهرا و نیز وداع امیرالمؤمنین علی ـ علیهما السلام ـ با ایشان، به ایراد پاسخ پرداختند که در ضمن آن بر مظلومیت آن حضرت اشک ریختند.

آنچه در پی می‏آید مشروح بیانات ایشان است. ادامه مطلب...



      

همسران

اگر مدبرانه رفتار نکنید و اگر در زندگى خود تغییرات لازم را اعمال نکنید، زندگى زناشویى شما احتمالاً خسته کننده مى شود. شاداب بودن و مبتکرانه رفتار کردن، به زن و شوهر کمک فراوانى مى کند. اگر زن و شوهر خواهان زندگى زناشویى یا طراوت هستند باید رشد و تغییر کنند.

 درست همان طور که رشد جسمانى براى فرزندان ما امر مسلم است باید پیوسته در زمینه هاى عاطفى، احساسى، ذهنى و معنوى نیز رشد کنیم. باید مراقب باشیم که بیش از اندازه از خود گذشت نکنیم. وقتى روابط زناشویى امکان رشد را فراهم نسازد، آن پیمان کمرنگ مى شود.

 شاداب بودن و مبتکرانه رفتار کردن، به زن و شوهر کمک فراوانى مى کند. اگر زن و شوهر خواهان زندگى زناشویى یا طراوت هستند باید رشد و تغییر کنند.ادامه مطلب...



      
<      1   2   3   4   5      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ دوستان دعوتم را لبیک گویید

+ سلام بر همه دوستان.سالی پرخیر و برکت برایتان آرزومندم